Hopp til innhold

Industrien sliter med råvarer- frykter mindre investeringer

Molstad AS i Innlandet leverer produkter til Nordsjøen, men rammes av nedgang i flytrafikken. NHO frykter mindre investeringer som følge av mangel på råvarer i industrien.

Molstad

SLITER: Produksjonssjef Pål S. Tåsåsen i Molstad sliter med tilgangen på råstoff.

Foto: Mats Sparby / NRK

Det er ikke bare nedstengning som har skapt problemer for næringslivet under pandemien. 13 prosent av industribedriftene rapporterer i SSBs konjunkturbarometer at de har problemer med å skaffe råvarer, og 50 prosent melder om høyere priser på råvarene.

Økte priser

Det er mange årsaker til problemene. Transportkapasitet og koronastengte fabrikker er blant disse. Ifølge NHO har prisen på å frakte en container fra Asia blitt sjudoblet på et år.

Et eksempel på en bransje som har slitt er bilindustrien. For eksempel sliter bilindustrien i Tyskland med å få mikrochiper fra Kina, noe som påvirker bilindustrien i Norge og leveringstidene på biler blir lengre.

Under pandemien har vi dessuten vridd forbruket vårt bort fra tjenester over på varer. Det skaper også utfordringer.

NHO-direktør Jon Kristiansen i Innlandet er bekymret.

– I verste fall reduseres produksjonen og bedriftene investerer mindre. Det går utover ansatte og lokalsamfunn.

Molstad

SLITER: Regiondirektør Jon Kristiansen får inn mange rapporter fra bedrifter som sliter med råvaretilgangen.

Foto: Mats Sparby / NRK

Han forteller at mange bedrifter har stående permitteringsvarsler på grunn av situasjonen.

Kristiansen mener at det viktigste myndighetene kan bidra med nå er å holde den internasjonale handelen i gang og grensene åpne slik at logistikken.

– Det har de vært flinke til, og det må de fortsette med, sier han.

  • Men mange frykter at framtida blir verre:

Nedgang i flytrafikken

Men for bedriften Molstad i Moelv er nedgangen i flytrafikken også et av problemene.

De støper plastprodukter og et av biproduktene av flydrivstoff brukes i produksjonen av plastdeksel som brukes på oljeplattformer i Nordsjøen. Dekselet beskytter rørene fra plattformen ned i borebrønnen.

Molstad Moelv

FARGE: Molstad bruker biprodukt av flydrivstoff til farger av plastdekslene, forteller produksjonssjef Pål S. Tåsåsen.

Foto: Knut Røsrud / NRK

De har nå store problemer med å skaffe råstoff til produksjonen, og klarer dermed ikke å levere det de skulle. I mars fikk de signaler fra materialleverandøren om at det ble dårligere tilgang.

– Vi fikk lengre leveringstider og prisene gikk opp, forteller produksjonssjef Pål S. Tåsåsen.

Den situasjonen har bare vedvart. Noen prosjekter har blitt forsinket, og de har måtte bruke mye mer ressurser og tid på å skaffe råstoff for å holde produksjonen i gang.

– Vi skulle brukt tida på helt andre ting, sukker han.

Omsetninga har falt med 20 prosent sammenlignet med i fjor. Men de har så langt unngått permitteringer.

– Det er tøft, men vi har klart oss så langt, sier Tåsåsen.

Flere saker fra Innlandet