Hopp til innhold

Misfornøyd kunde og lokalavis saksøkt av gressklipperfirma

Marthe Skjæret Nilsen fortalte om misnøyen sin i avisa. I dag måtte hun og redaktøren i Hamar Arbeiderblad møte i retten, saksøkt for ærekrenkelser.

Marthe Skjæret Nilsen med motorgressklipper og hund i hagen

GAMMEL KLIPPER: Marthe Skjæret Nilsen må bruke den gode, gamle bensingressklipperen når hun slår plenen hjemme på Tangen i Stange. Robotgressklipperen hun kjøpte og vinterlagret hos et firma sluttet nemlig å virke.

Foto: Frode Meskau / NRK

Spørsmålet retten må ta stilling til er om omtalen av saken i Hamar Arbeiderblad er ærekrenkende eller bare en helt vanlig forbrukersak med en misfornøyd kunde.

– Jeg hadde ikke sett for meg at den saken ville føre til et søksmål, sier sjefredaktør i HA, Katrine Strøm.

Hun synes ikke saken skiller seg ut fra andre lignende saker som avisen dekker mange ganger i året.

NRK gjør oppmerksom på at Katrine Strøm i april ble ansatt som ny redaktør i region SørØst i NRK. Strøm starter i stillingen til høsten.

Katrine Strøm, sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad.

Hamar Arbeiderblad, og sjefredaktør Katrine Strøm, er saksøkt av et lokalt firma som mener en avissak de trykket er ærekrenkende.

Foto: Frode Meskau / NRK

Marthe Skjæret Nilsen er kunden og aviskilden som er saksøkt.

– Det føles merkelig. Det er en helt vanlig sak – at en forbruker er misfornøyd med servicen man får. Og som firma må man tåle å stå i noen saker, sier hun.

Advokatene krever full frifinnelse for Nilsen og avisa, mens saksøkerne krever til sammen 1.083.000 kroner.

Advokat Espen Henrik Johansen representerer Marthe Skjæret Nilsen i retten. Jon Wessel-Aas representerer Hamar Arbeiderblad og redaktør Katrine Strøm.

Advokat Espen Henrik Johansen representerer Marthe Skjæret Nilsen i retten. Jon Wessel-Aas representerer Hamar Arbeiderblad og redaktør Katrine Strøm.

Foto: Jenny Marie Sveen / NRK

Krangel om skade

Bakgrunnen for det hele er at Marthe Skjæret Nilsen kjøpte en robotgressklipper som selgeren skulle ta inn til oppbevaring og service om vinteren.

Den andre vinteren ble hun oppringt i februar med beskjed om at klipperen hennes var ødelagt, men at hun kunne få en ny på innboforsikringen.

Nilsen mener klipperen må ha blitt ødelagt etter at selgeren hentet den.

Det var Journalisten som omtalte denne saken først og har dekket saken i en rekke artikler.

– Det virket som ugler i mosen. For jeg brukte jo klipperen inntil den ble levert på vinterlagring. Jeg vil gjerne ha den tilbake. Jeg har jo betalt titusenvis av kroner for den og betalt vinterservice og vinterlagring. Og så plutselig har den blitt deres eie, sier hun.

Robotgressklipper

Tvistens kjerne er en robotgressklipper. Nå har gressklipperfirmaet saksøkt kunden sin og Hamar Arbeiderblad etter at avisa skrev om saken. Dette er et illustrasjonsbilde som er tatt i en annen anledning.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Etter mye frem og tilbake følte hun ikke at hun kom noen veg og valgte å fortelle historien til avisa.

Det er Norsk Robotklippersenter AS og Robomoweksperten AS som formelt står bak søksmålet mot kunden og avisa. Selskapene drives av ekteparet Morten og Gro Oslo.

Robotklipperen ble kjøpt hos Mortens Hage i Stange.

Morten Oslo, Gro Oslo og Linneá Tereza Karlberg.

Morten Oslo og Gro Oslo står bak firmaene som saksøker for ærekrenkelse og representeres av advokat Linneá Tereza Karlberg.

Foto: Jenny Marie Sveen / NRK

Mener seg ærekrenket

Selskapene mener det er fremsatt uriktige og ærekrenkende ytringer og krever erstatning og oppreisning i forbindelse med at kunden gikk ut i Hamar Arbeiderblad med sin versjon av historien.

De mener at årsaken til skaden på gressklipperen var et lynnedslag i 2019. Gressklipperen ble reparert etter å ha fått en skade den gangen. Det ble aldri sendt en faktura for reparasjonen og kunden trodde dette var en garantisak.

Klipperen gikk som normalt sommeren 2020, men under vinterlagring og service februar 2021 mener firmaet at klipperen var ødelagt som følge av følgeskader i 2019.

Ifølge saksøkerne ble de enige med kunden om at klipperen hadde en skade som kunden skulle forsøke å få dekket gjennom innboforsikringen fordi skader forårsaket av lynnedslag ikke dekkes av garantien.

Kunden benyttet seg av innboforsikringen og fikk erstattet robotgressklipperen fra forsikringsselskapet, men ønsket likevel å få utlevert klipperen. Kunden betalte 2.000 kroner til forsikringsselskapet for å få tilbake klipperen.

Alle tidligere fakturaer til firmaet skal nå være betalt av kunden, men Nilsen har foreløpig ikke fått klipperen.

Oslo sa i retten at kunden kan få tilbake klipperen om rundt fire uker, og at de også tidligere tilbudt henne å gi den tilbake i den tilstanden den var.

– Grove anklager

Selskapene går til sak fordi de mener at omdømmet deres er svekket og at ikke alle fakta var kommet på bordet. De mener dette har ført til omsetningssvikt på grunn av den negative omtalen.

 Linneá Tereza Karlberg i Advokatfirmaet Danielsen & Co

Linneá Tereza Karlberg i Advokatfirmaet Danielsen & Co representer Norsk Robotklippersenter AS og Robomoweksperten AS i Østre Innlandet tingrett.

Foto: Jenny Marie Sveen / NRK

Avissaken gjengir svært grove anklager mot mine klienter, herunder om straffbart underslag. Avisen kan ikke gjengi slike beskyldninger uten videre.

Det sier advokat Linneá Tereza Karlberg i Advokatfirmaet Danielsen & Co. Hun representerer Norsk Robotklippersenter AS og Robomoweksperten AS.

Avissaken skal også ha blitt delt på sosiale medier, noe som ga gressklipperfirmaet mer negativ omtale.

Ifølge Karlberg opplevde bedriften stort omsetningsfall som følge av omtalen og flere kunder avbestilte avtalte kjøp i tiden etter.

Advokaten til Hamar Arbeiderblad, Jon Wessel-Aas mener at omsetningssvikten kan skyldes at firmaet har mistet statusen som forhandler for dette robotgressklippermerket.

Cristian Sørensen, som er salgsansvarlig i Norge for MTD Products Nordic AB sa i retten at årsaken til at de mistet statusen var mange klager fra kunder.

Firmaet på sin side presiserer at det aktuelle gressklippermerket er Robomow fra Stanley Black & Decker, og at det kun gjaldt for garantireparasjoner. De påpeker også at de mener at påstanden om mange klager er feil, og opplyser at de verken har fått klager eller hørt om misfornøyde kunder.

Les også Flere gjør denne tabben: – Kan bli dyrt

Robotklipper i snø

Krever millioner

Hamar Arbeiderblad, sjefredaktør Katrine Strøm og Marthe Skjæret Nilsen som var kilde i artikkelen i avisa, kreves totalt for en erstatning på 1.083.000 kroner.

Saksøkerne mener at HA også må dømmes til å betale 800.000 kroner i oppreisning, at redaktør Katrine Strøm personlig skal betale opptil 400.000 i oppreisning og kunden 300.000 kroner.

– Saksøkerne krever erstattet sine tap som følge av den ærekrenkende omtalen, samt oppreisning for det samme, sier advokat Karlberg.

Marthe S. Nilsen er spent på rettssaken.

– Jeg håper at det finnes noe sunn fornuft her, for det økonomiske kravet er helt sjøvilt. Jeg begynner å kjenne det litt på kroppen, at man blir litt stressa, sier hun.

Marthe Skjæret Nilsen i hagen med en motorgressklipper

– Jeg begynner å kjenne det litt på kroppen, at man blir litt stressa, sier Marthe Skjæret Nilsen om søksmålet.

Foto: Frode Meskau / NRK

Prinsipielt viktig

Redaktør i Hamar Arbeiderblad, Katrine Strøm, synes det er overraskende at gressklipperfirmaet ikke meldte saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) først, men heller gikk direkte til søksmål.

Hun sier firmaet fikk anledning til å svare på beskyldningene og påstandene fra kunden før avisartikkelen ble publisert.

– Hvis ikke pressen skal kunne utføre sånne typer jobber, så vil det flytte grensen for hva vi som lokalavis kan gjøre. Så først og fremst gleder jeg meg til å få diskutert den i offentlighet og få rettens syn på hvor grensen skal gå, sier Strøm.

Katrine Strøm, sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad.

Sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad, Katrine Strøm, ser fram til å få rettens vurdering av saken.

Foto: Frode Meskau / NRK

Advokaten til gressklipperfirmaet mener det er viktig å slå ned på denne typen omtale.

– Det er i utgangspunktet ingen tvil om at anklager om straffbar virksomhet ikke kan settes på trykk, men det er viktig å ha et aktivt fokus mot denne typen omtale, sier Linnéa Tereza Karlberg.

Rettssaken skal gå i Østre Innlandet tingrett 25. og 26. juni.

Les også Nå klippes halve golfbanen «av seg sjøl»

Robotgressklipper i Bærheim golfpark – Sandnes golfklubb

27.06.: Opplysninger om at Katrine Strøm er ansatt som regionredaktør i NRK er lagt inn i artikkelen. Strøm starter i NRK høsten 2024.