Hopp til innhold

Mener markedsføringen av Distrikts-Norge er for dårlig: I denne kommunen tar de grep

– Vi må gjøre noe nytt for å få nye resultater, sier næringssjef i Skjåk.

Skjåk kommune søker kommuneinfluenser

KOMMUNEINFLUENSER: Slik prøver Skjåk kommune å få befolkningsvekst. Åtte influensere har søkt på jobben.

Foto: Skjermbilde/@skjåk.kommune

«Beklager Distrikts-Norge: Sosiale medier-kontoene deres suger kamelballe».

Det skrev nylig Johanne Refseth, bedre kjent som psykologen bak kontoen @psykolog.med.sovepose, i en ytring for NRK.

Hun mener markedsføringen av Distrikts-Norge er for dårlig.

«Står det info om kommunen på hjemmesiden deres sier du? Det er ikke nok», skriver hun.

Næringssjefen i Skjåk er enig. Derfor har kommunen nå tatt grep for å øke ung-andelen i bygda.

Psykolog med sovepose, Johanne Refseth.

KRITISK TIL MARKEDSFØRINGEN: Johanne Refseth mener Distrikts-Norge er for dårlig på markedsføring. «De fleste distrikts-instakontoene jeg har sett, virker som en bigeskjeft som er satt bort til Ragnar på regnskap. Selvfølgelig i tillegg til en allerede full stilling», skriver hun i en ytring for NRK.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Les også Lokk oss ut på landet

– Vi må gjøre noe nytt for å få nye resultater

Ifølge SSB vil svært mange distriktskommuner se et synkende folketall fram mot 2050.

Skjåk i Innlandet er en av mange distriktskommuner som sliter med tilflytting.

– Det er dessverre en nedadgående trend. Vi har også en eldrebølge som vi ser kommer, sier Sølvi Lemstad Hiller, næringssjef i Skjåk.

Derfor har kommunen lyst ut fire stillinger, på søken etter det de kaller «kommuneinfluensere».

– Vi må gjøre noe nytt for å få nye resultater, sier Hiller.

Sølvi Lemstad Hiller

TAR GREP: Sølvi Lemstad Hiller håper Skjåk får flere tilflyttere ved hjelp av kommuneinfluensere.

Foto: Privat

Aldringen av befolkningen skjer i hele Norge, men er kommet lenger i distriktene.

De ansatte kommuneinfluenserne skal være mellom 16-24 år, og ha tilknytning til bygda. Målet med pilotprosjektet er å vise hva Skjåk har å by på, og dermed få flere unge tilflyttere.

– Vi har masse muligheter og gode jobber her. Men vi mangler folk, sier Hiller.

Skjåk kommune søker kommuneinfluenser

KOMMUNEINFLUENSER: Åtte ungdommer har søkt jobben som kommuneinfluenser i Skjåk.

Foto: Skjermbilde/@skjåk.kommune

Søknadsfristen for å bli kommuneinfluenser i Skjåk har gått ut. Åtte unge mellom 16-24 år vil ha jobben.

– Det har også litt med omdømmebygging på sikt å gjøre. Vi har gode forventninger til dette, og tror det blir veldig moro å følge med videre.

Skjåk ned i dalen sett fra et av fjellene som ligger rundt.

ØNSKER TILFLYTTERE: Skjåk ned i dalen sett fra et av fjellene som ligger rundt. Kommunen har 2147 innbyggere, viser tall fra SSB for 4. kvartal 2022.

Foto: Per Dagsgard

Les også Klassen var bygda si framtid – men så reiste dei

Befolkningsvekst etter influenser-promo

I 2021 brukte Fyresdal i Telemark influenserene @live_andrea og @frigisle til å promotere kommunen.

– Vi er en kommune som liker å tenke litt nytt og utradisjonelt. Influensere påvirker mange, og vi tenkte det kunne være spennende å prøve, sier ordfører i Fyresdal Erik Skjervagen.

Som de fleste distriktskommunene har Fyresdal hatt en utfordring når det gjelder folketall. Men det siste halvannet året har kommunen opplevd befolkningsvekst.

– Vi har smekkfullt, og må se etter boligutbygging. Det er en situasjon vi ikke har vært i før.

erik skjervagen

TENKER NYTT: Erik Skjervagen sier de kun har hatt positive opplevelser ved å ta i bruk influensere til å promotere kommunen.

Foto: Roald Marker / NRK

Skjervagen forteller at det er vanskelig å si om influenserne alene står bak befolkningsveksten. Kommunen har også blitt kåret av UNICEF som den beste oppvekstkommunen i landet. I tillegg har de fått tittelen «Norges beste vertskommune for næringslivet».

– Vi jobber på flere felter for å gjøre oss attraktive, sier Skjervagen.

Men han forteller at kommunen kun har hatt positive opplevelser ved å ta i bruk influensere til markedsføring.

Fyresdal.

INFLUENSERE: I 2021 brukte Fyresdal i Telemark influenserene @live_andrea og @frigisle til å promotere kommunen. Her bor rundt 1224 innbyggere, viser tall fra SSB for 4. kvartal 2022. innbyggere

Foto: Geir Åge Jensen / NRK

Les også Etterlyser tiltak for å redde Nord-Norge fra fraflytting

Jubler for Skjåk

Johanne Refseth mener markedsføringen i Distrikts-Norge enten er for dårlig, eller at den er fullstendig fraværende.

– Det hender seg at jeg ser en plakat her og der, eller at jeg snubler over en Instagramkonto med litt halvveis content.

– Det er litt som å ha et veldig godt produkt, men at de som skal kjøpe det ikke vet at det finnes, sier hun.

Instagramprofilen jubler over at Skjåk nå skal ansette fire kommuneinfluensere.

– Det er helt konge. Jeg tror det er veldig klokt tenkt. Det er veldig mye markedsføring som går gjennom influensere om dagen.

Johanne Refseth i varmgul boblejakke en solfylt vinterdag.

ET UUTNYTTET POTENSIAL: «Det er som å produsere verdens feteste bil, henge opp en lapp på din lokale Prix og deretter å klage over at salget går dårlig», mener @psykolog.med.sovepose om markedsføringen av Distrikts-Norge.

Foto: Johanne Refseth

Hun mener det er viktig at de ansatte har god kunnskap om markedsføring, og at kommunen har forståelse for hva det vil si å være influenser.

– Å jobbe med sosiale medier krever kunnskap om det. Jeg ser mange dårlige kontoer rundt omkring. Hvordan man lager det har mye å si.