På fylkesvei 33 ved Skreiafjellet, på den aller smaleste veien mellom Viken og Innlandet, samlet folk seg for å aksjonere onsdag.
Årsaken er antydninger til at fylkesveien holder på å rase ut. Stadig flere er bekymret over sikkerheten til de som ferdes i området.
En av dem er Knut Olsby. Firmaet hans, K. Olsby Transport AS, frakter grønnsaker. Hans 12 ansatte kjører strekningen opptil 10–12 ganger daglig.
– Vi er vant til at veien er dårlig, smal og svingete, men har ikke vært skeptisk før nå. Når grunnen raser unna er det ikke bare å redusere fart og kjøre pent, sier Olsby.
Han lurer på hvor lenge vegen holder, og om biler må velte uti før noe blir gjort.
– Noe må skje, det er det ingen tvil om, mener han.
Ikke første gang
Det er tydelig at synet av vei som forsvinner under asfalten setter en støkk i Olsby.
– Jeg begynner å lure på hva vi skal gjøre, sikkerheten til de ansatte må prioriteres. Nå må man kjøre nært fjellveggen for å tørre å ta sjansen. Det lover ikke bra. Samtidig vil den alternative omveien ta lengre tid, samt både forurense og koste mer, sier han.
Det er langt fra første gang veien har hatt utfordringer. I 2013 ble Fylkesveg 33 mellom Skreia og Minnesund stengt i Skreiberga på grunn av løs masse.
Det har også vært utfordringer med store sprekker i veibanen.
Viken fylkeskommune tok over ansvaret for fylkesvei 33 i januar 2020. Tidligere hadde Statens vegvesen ansvaret.
Viktig transportåre
– Når man står her ser man hvor farlig det faktisk er å ferdes i området
Det sier Tove Beate Skjolddal Karlsen (H). Hun er varaordfører i Østre-Toten, og mener noe må gjøres snarest.
Fylkesvei 33 er en av Østre-Totens viktigste transportårer, ut og inn av kommunen, sier hun.
– Sikkerheten må være i fokus når tilstanden er så dårlig. Viken fylkeskommune gjør rede for reguleringsforslaget «Smala», og ønsker å vedta en reguleringsplan i løpet av året med planlagt byggestart i 2024-2025, men det er altfor sent.
Stedet der Skreiafjellet er på sitt bratteste og Fylkesvei 33 er på sitt smaleste kalles «Smala». Det ligger på Akershussiden av Falkentunnelen.
– Store investeringer som krever planlegging
Olav Skinnes (Sp) er fylkesråd for distrikt og fylkesveier i Viken. Han forteller at de er klar over at fylkesveg 33 er i svært dårlig stand.
Skinnes sier at vegen står på lista over veger som skal fikses, og at de allerede er i gang med små endringer for å forbedre vegen.
– Det vil bli et helt ny fundament som vil gå forbi rasområdet. Det arbeidet kommer til å starte så raskt som mulig.
Men de store tunge forbedringene har de ikke ennå kommet i gang med. Arbeidet blir dyrt, men vegen skal fikses, sier Skinnes. Når fylkesvegen blir ferdig er ennå usikkert.
– Her er det snakk om en 5-6 millioner kroner til sammen for å få gjennomført tiltakene med å få gjort vegen skikkelig. Det er store investeringer som krever planlegging. Dette er ikke noe man bare fikser i en innersving.
Trenger hjelp
Fylkesvei 33 blir foreslått inn i Nasjonal Transportplan (NTP) som riksvei, det er Frp i Viken og i Oppland som står bak forslaget. De har også støtte fra Arbeiderpartiet.
Bilder av veien som er nært å rase sendes videre, sier John-Erik Vika, ordfører i Eidsvoll kommune.
– År etter år raser det på denne veien. Nå håper vi myndighetene kan se hvor rasutsatt dette området er. Hva som gjøres i løpet av 2021 har mye å si, det er et bindeår, sier Vika.
Liv Gustavsen er fylkesleder i Viken Frp og sitter i komiteen for samferdsel i Viken fylkesting.
Hun er tydelig på at fylkeskommunene trenger hjelp fra Stortinget for å få bedret veien.
– Dette har vært et kjent problem i flere tiår, og nå må vi legge mer press på regjeringen for å få hjelp med midler. Det raser, er hull i veien og sprekker i betongen. Det er bare snakk om tid før veien raser, sier Gustavsen.