Mens Miljøpartiet de Grønne fosset fram i flere av de store byene i årets lokalvalg, gikk det ikke like bra på fylkesnivå.
På landsbasis gikk partiet fram med 2,5 prosentpoeng, mens i for eksempel Innlandet gikk MDG fram med bare 0,6 prosentpoeng fra forrige periode.
Folk NRK møter på gata i Løten i Hedmark, synes ikke partiet appellerer til dem.
– Jeg synes det blir litt for klimahysterisk det som kommer fram, sier Trond Åkerland.
– Det at de går inn for mer bomring, er nok ikke det som scorer mest her, sier Nina Groseth.
- Les også:
Kjører dieselbil
Flere fylkesledere og toppkandidater NRK har vært i kontakt med, mener partiet må komme bedre fram med distriktspolitikken sin.
Fylkesleder i Hedmark, Jon Lurås, er en av dem.
Han er en av flere listetopper i MDG som ærlig innrømmer at han kjører bil. Til og med en dieselbil, av eldre type.
– Her på bygda trenger vi bilen. Vi kan ikke drive å kjøre buss overalt, sier Lurås.
Slik gikk det for MDG i fylkene, sammenligna med valget i 2015:
- Oslo: + 7,1 prosentpoeng
- Viken: + 2,3 prosentpoeng
- Agder: + 2,1 prosentpoeng
- Møre og Romsdal: + 2,0 prosentpoeng
- Vestland: + 2,0 prosentpoeng
- Telemark og Vestfold: 1,7 prosentpoeng
- Trøndelag: + 1,7 prosentpoeng
- Rogaland: + 1,4 prosentpoeng
- Nordland: + 1,0 prosentpoeng
- Troms og Finnmark: + 0.9 prosentpoeng
- Innlandet: + 0,6 prosentpoeng
Store utfordringer i nord
Kriss Rokkan Iversen, førstekandidat for Troms og Finnmark MDG, er enig med Lurås.
Hun opplever at partiet sliter med å nå gjennom med sin distriktspolitikk.
– Vi skjønner jo at folk må kjøre bil, særlig utenfor de store byene. For alternative løsninger er ikke på plass, sier Rokkan Iversen.
Selv har hun en bensinbil, men den har stått rolig det siste året. Da hun en dag ikke fikk start på den, bestemte hun seg for å teste hvordan det var å være uten bil.
Hun savnet for eksempel bilen voldsomt i sommermånedene, fordi hun mistet friheten til å kunne kjøre for ta seg en fjelltur.
– Jeg som alle andre har store utfordringer med å reise karbonnøytralt i Nord-Norge. Og jeg må av og til fly og ta hurtigbåt. Og det må være lov, når politikken og løsningene ikke er tilpassa enda, sier hun.
Hun legger til at MDG i Troms og Finnmark foreslo at flyseteavgifta ikke skulle gjelde i Nord-Norge.
Mener bom splitter bygder
Også fylkesleder i Oppland, Karina Ødegård, mener det er riktig at distriktspolitikken til MDG ikke har kommet tydelig nok fram.
– I byene har vi både utfordringer med plass, eksos og store folkemengder. På bygda er det andre utfordringer, sier hun.
Selv er hun fra Lunner på Hadeland, og MDG i det området gikk mot at det skulle bygges bomring mellom nabokommunen Gran og Lunner.
– Vi er tilhenger av bypakker, men på bygda sier vi nei til bom. Dette splitter opp bygder, sier Ødegård.
Ødegård legger til at hun i framtida håper at man skal bli mindre avhengig av bil også på bygda, men at det per nå ikke finnes gode nok alternativer.
– Har du bil selv?
– Ja. Jeg kjører ikke elbil, men en gjerrig bensinbil. Så ja, jeg vil si at jeg tenkte på miljøavtrykket da jeg kjøpte bilen, ler hun.
Ønsker ulik politikk
Une Bastholm, MDGs eneste representant på Stortinget, er enig i at en del ikke har fått med seg at partiet ønsker ulik politikk for bygd og by. Hun viser samtidig til at partiet har økt oppslutningen i hele landet, og at den aller beste kommunen for MDGs del ikke var Oslo, men Vardø, med over 20 prosents oppslutning.
– Så er det nok sant at en del ikke har fått med seg at vi har ulike løsninger for by og land. Men når vi nå øker antallet folkevalgte fra 200 til nesten 350 i store og små kommuner, så tror jeg det vil bli en endring på det, sier Bastholm.
– Mange av fylkeslederne sier til NRK at de selv kjører bil, og at det må være lov på bygda. Men er det ikke slik at MDG ønsker færrest mulig biler på norske veier?
– Vi ønsker minst mulig forurensing på norske veier. I dag er det mye lettere å velge miljøvennlig i byene, og det syns vi er urettferdig for dem som bor i distriktene. De av oss som bor i tettsteder og byer trenger et bedre og billigere kollektivtilbud, og så trenger flere tilgang til ladestasjoner for elbil så det blir lett å bytte bil der bussen ikke går.