Satsa på ubemanna butikk – nå må de ansette

Da nærbutikken ble en ubemanna døgnåpen butikk trodde mange at arbeidsplasser ville forsvinne. Men det motsatte skjedde.

Siv Hedlund ved Nærbutikken i Tufsingdalen

GÅR UNNA: Siv Hedlund stepper inn for at sønnen, butikkeieren, skal få noen fridager. Nå ansettes flere fordi det har blitt mer å gjøre i nærbutikken.

Foto: Stein S Eide / NRK

Siv Hedlund setter inn de nybakte wienerbrødene i nærbutikken i Tufsingdalen som ligger i Os i Østerdalen. Det har vært travle dager etter at butikken i fjor høst ble døgnåpen matbutikk.

Butikken er betjent fra 10 til 17, men etter det kan kundene bruke kortet sitt og handle når det passer dem.

Det ble egentlig ikke stille før klokka halv ett i natt, sier Hedlund som hadde bakvakt i butikken.

Omsetningen økte med nesten 40 prosent bare de tre første månedene etter de startet opp med pilotprosjektet. Alle nærbutikkene som er i prosjektet opplever det samme.

Nå blir det trolig flere slike butikker.

Må ansette flere i butikken

For nærbutikken i Tufsingdalen var døgnbutikk det som skulle bidra til at matbutikken overlever.

Nærmeste konkurrent er fire mil unna, men når butikken stengte klokka 17 var det vanskelig både for de 100 innbyggerne og de 300 hytteeierne å rekke matbutikken før den stengte.

Mange av hytteeierne har en lang kjøretur før de er i Tufsingdalen og passerer flere steder som har matbutikker med lenger åpningstid.

Vi vil jo helst legge igjen mest mulig penger her i bygda, sier Espen Midtdal.

Espen Midtdal og datteren Selma på nærbutikken i Tufsingdal.

VELDIG FORNØYD: Espen Midtdal og datteren Selma får brukt nærbutikken i Tufsingdalen mye mer nå som de kan handle der når det passer dem.

Foto: Stein S. Eide / NRK

Hytteeieren fra Oslo og datteren er innom nærbutikken og fyller på varebeholdningen for en langhelg. Begge er på fornavn med Siv som jobber i butikken. Hun fyller opp i hyllene der varene går mye fortere unna nå enn før.

Etter klokka 17 kan Midtdal og andre bruke kortet sitt med pinkode for å komme inn i butikken og handle og betale i en sjølbetjent kasse.

Kortleser ved inngang til nærbutikken i Tufsingdalen.

KORTAUTOMAT: Ved inngangsdøra står en kortautomat der kunden bruker bankkort med pinkode for å komme inn og handle.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Hvis de trenger hjelp til noe kan de ringe en bakvakt som denne natta har vært Siv. Hun hjelper sønnen Stian Slemdal som driver matbutikken, slik at han kan ta noen fridager av og til.

Sjøl om mange innbiller seg at det har motsatt virkning trenger jeg nå flere ansatte i butikken, sier han.

Siden det selges mer varer må det fylles i hyller, bakes brød og boller og noen må ha bakvakt som kundene kan ringe på kvelden og natta hvis de trenger hjelp. I første omgang ansetter han to nye.

Han har foreløpig ikke opplevd noe særlig svinn sjøl om kunden kan handle når ingen andre er der.

– Du skal være ganske kald hvis du stjeler i en butikk med over 20 overvåkningskameraer, sier kjøpmannen i Tufsingdalen.

Nærbutikken i Tufsingdal utvendig

NATTÅPENT: Nærbutikken i Tufsingdalen åpnet for kunder hele døgnet og økte omsetningen nok til å kunne ansette flere.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Svært skeptisk til denne type butikk

Leder av Handel og Kontor (HK) Norge, Christopher Beckham er opptatt av at det er levedyktige butikker i distriktene og byene i hele Norge. Men han er kritisk til prosjektet med ubemanna døgnåpne butikker.

Han mener det kan på papiret virke forlokkende med døgnåpent der folk er på jobb fra 10 til 17. Men viser til at det alltid være noen som må passe på videokamera, være tilgjengelig på bakvakt og noen må vaske.

Christopher Beckham leder HK Norge

KRITISK: Leder i HK Norge Christopher Beckham er kritisk til butikker som digitaliserer slik at de trenger færre folk.

Foto: Ilja C. Hendel / © Ilja C. Hendel

Trenger folk å handle klokka tre eller fem om natta, spør han.

En ny kjede «Alltidmat 24-sju» planlegger også å åpne 60 døgnåpne matbutikker i Norge innen fem år.

Ny dagligvarekjede satser på døgnåpne og ubemannede butikker

Beckham synes det er uheldig med en samfunnsutvikling der det digitaliseres slik at det ikke blir så mange arbeidsplasser.

– Men i Tufsingdal skal de jo nå ansette flere i butikken etter dette?

Du kan alltid finne eksempler på nærbutikker som driftes på denne måten kan ha inntjening. Men jeg er kritisk til at dette er noe som kan spre seg, sier Beckham.

Blir flere slike butikker

Vigdis Myhre Næsseth

BLIR UTVIDET: Vigdis Myhre Næsseth i Merkur-butikkene sier prosjektet har vært så vellykka for alle pilotbutikkene at det innføres som en støtteordning for nærbutikker.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Men det kommer til å spre seg. Vigdis Myhre Næsseth i Merkur-butikkene sier alle de 8 pilotbutikkene som startet opp rundt om i landet i fjor har hatt økt omsetning.

Tallet på kunder har økt med 34 prosent og omsetningen har økt med 49 prosent i prosjektperioden, viser en sluttrapport fra Merkur.

– Nå rulles denne muligheten ut til flere butikker, sier Næsseth.

De må oppfylle kriteriene om at de ligger langt unna andre matbutikker i distriktene. Da kan de søke om å få dekket 75 prosent av kostnadene ved å gjøre butikken om til en ubetjent døgnbutikk.

Flere saker fra Innlandet