Hopp til innhold

Fylkesvegene får ingenting: – Tragisk

Det mangler 5 milliarder kroner for å vedlikeholde fylkesvegene i Innlandet. I statsbudsjettet er det ingenting å hente.

Lars Ligaarden er bonde i Snertingdal

TRAGISK: Lars Ligaarden mener det er tragisk at det ikke blir satset noe på fylkesvegene i statsbudsjettet.

Foto: Stein S Eide / NRK

– Det er helt tragisk at det ikke blir satset noe her.

Lars Ligaarden jobber som bonde, og er bosatt i Snertingdal. Han har irritert seg mange ganger over Øverrovegen – en fylkesveg han bruker ofte.

Den ble vedlikeholdt forrige gang for over 15 år siden. Nå er den full av hull og humper.

Fylkesveger statsbudsjett snertingdal
Foto: Stein S Eide / NRK

Men den dårlige vegen i Snertingdalen er ikke den eneste av sitt slag. Bare i Innlandet mangler det omtrent 5 milliarder kroner for å vedlikeholde fylkesvegene.

I regjeringens forslag til statsbudsjettet er det ikke satt av noe ekstra til det.

Det får flere til å reagere.

Frykter folk vil flytte

Guttorm Tysnes er regionleder i Norges Lastebileierforbund. Han forteller at mange sjåfører er usikre på om de i det hele tatt kan kjøre på noen av de dårlige fylkesvegene.

– Vi kan ikke ha det slik lenger. Nå må snart noe gjøres.

Guttorm Tysnes i Lastebilforbundet på en hullete fylkesveg.

Tysnes mener det er svært skuffende at det ikke tas et krafttak for fylkesveiene nå.

– Etterslepet på 5 milliarder kroner blir verre hvert eneste år hvor det ikke blir nok penger til å rette det opp.

Regionlederen frykter at folk vil flytte fra bygda fordi de ikke orker å kjøre på slike veger. Han mener at noe må skje – og det må skje raskt.

– Vegene råtner og blir dårligere. Det vil bli dyrere og dyrere fram til den dagen man kan ta det krafttaket – om man noen gang får gjort det.

Men det skal ikke stå på viljen til å gjøre noe med problematikken.

Har ikke nok penger

Johan Nøkleholm, fagleder for dekke og merking i Innlandet fylkeskommune, forteller at vegen i Snertingdal er representativ for resten av fylket.

– Hver kommune har minst én slik veg.

Johan Nøkleholm i fylkeskommunen

REPRESENTATIVT: Nøkleholm mener den dårlige fylkesvegen i Snertingdal representerer mange fylkesveger i Innlandet.

Foto: Stein S Eide / NRK

Nøkleholm sier at det ikke er mangel på politisk vilje som gjør at fylkeskommunen henger så langt etter på vedlikehold.

Det er evnen som er problemet, mener han. Fylkeskommunen har ikke nok penger alene.

Og med dette budsjettforslaget er det ikke noe mer å hente hos Staten.

Les også: Kan bygge ny bru raskt – har ikke penger

Bilder fra pressemelding fra Statens havarikommisjon 23. august 2022
Bilder fra pressemelding fra Statens havarikommisjon 23. august 2022

– Skuffende

Stortingsrepresentant for Frp Tor André Johnsen er overrasket over forslaget til statsbudsjettet.

Tor Andre Johnsen i frp

SKUFFET: Johnsen sier han ikke hadde trodd det var mulig å ikke bevilge penger til fylkesvegene.

Foto: Stein S Eide / NRK

Han skjønner ikke at det ikke blir satset på vegvedlikehold, selv i usikre tider.

Johnsen mener regjeringen nå skulle slutte å bygge motorveier, og heller satse på fylkesvegene.

– De gjør jo ikke det. De satser ikke på noen av delene, og det er veldig skuffende.

Nils Kristen Sandtrøen er transport- og kommunikasjonspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet. Han sier regjeringa har prioritert trygghet og rettferdig fordeling i budsjettet.

– Dette er viktig infrastruktur for næringslivet vårt, så det vil vi jobbe for. Men i dette budsjettet, som alle vet, så kunne vi ikke ha penger til alt.

Nils Kristen Sandtrøen, stortingsrepresentant (Ap), transport- og kommunikasjonskomiteen

PRIORITERINGER: Sandtrøen sier de ikke kunne ha penger til alt i dette budsjettet.

Foto: Sophie Lorch-Falch / NRK

Sandtrøen lover derimot at fylkesvegene og etterslepet vil få mer oppmerksomhet når regjeringen legger frem den Nasjonale transportplanen for neste periode.

Den blir lagt fram våren 2024.

Les også: Regjeringa stoppar oppgraderinga av «Noregs verste veg»: – Eit svik

Ras på E16 ved Bolstad i juni 2016
Ras på E16 ved Bolstad i juni 2016

Flere saker fra Innlandet