Jørn Glomnes og Unni Sørli i Kongsvinger er av dem som har fått problemer med varmepumpa. Da de kjøpte den i 2009 trodde paret de skulle spare strøm, men slik gikk det ikke.
– Vi oppdaga fort at varmepumpa ikke fungerte optimalt, og tok kontakt med leverandøren. Men der var det ingen hjelp å få, sier Jørn Glomnes.
Og nå er firmaet der de kjøpte varmepumpa konkurs.
Les også:
– Mange useriøse
– Det er mange useriøse i bransjen, sier Ketil Råum selger varmepumper på Gjøvik.
Så langt i vinter har Råum og kollegene hans solgt 800 pumper.
– Noen av de useriøse firmaene overlever en stund, mens andre går konkurs fort. Det lønner seg å velge en leverandør som har vært med en stund, og som man kan få hjelp av den dagen det eventuelt blir problemer, råder han.
Over 200 klager
Til nå i år har det kommet over 200 henvendelser fra folk som har fått poblemer etter kjøp av varmepumpe til Forbrukerrådet.
– Fortsatt så er det mange som selger varmepumper som ikke har godkjenning og som ikke skulle ha gjort det, sier regionsjef Undis Scheslien ved Forbrukerkontoret i Gjøvik. Forbrukerkontoret her dekker Oppland, Hedmark og deler av Akershus.
Hun forteller at det selges varmpepumper på det norske markedet som egentlig passer best til aircondition i sør-Europa. De er billige og dårlige.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
– Sjekk firmaet på forhånd
For familien i Kongsvinger ble det ikke engang billig. For selv om varmepumpa kosta 150 000 kroner, har ikke strømregninga blitt noe mindre.
– Strømforbruket ligger på omtrent akkurat det samme som før vi installerte varmepumpa. Vi har ikke fått noen besparelse, konstaterer Jørn Glomnes.
Nå er håpet at importøren skal hjelpe dem.
For å unngå å gå i fella anbefaler Undis Scheslien på Forbrukerkontoret folk å gjøre et grundig forarbeid før de kjøper seg varmepumpe.
– Sjekk rennomeet på firmaet og sørg for all del å få alt det leverandøren lover deg skriftlig ned på papiret, oppfordrer hun.