Hopp til innhold

Lillian ble svindlet – nå saksøker hun banken

Lillian Jensen (74) ble lurt for 340.000 kroner. Nå går hun rettens vei for å hjelpe andre.

Lillian Jensen

UREDD: Lillian Jensen tar opp kampen mot banken selv om hun synes det er krevende.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

– Jeg håper nå at banken betaler tilbake pengene, sier 74-åringen fra Brumunddal.

I høst fikk hun medhold i finansklagenemnda. De mener banken må erstatte beløpet hun ble svindla for.

Men banken nekter, og plasserer ansvaret hos Lillian. De mener hun aldri skulle gitt fra seg opplysninger om kode og kortnummer.

Nå blir det opp til retten å avgjøre saken.

– I lys av finansklagenemndas avgjørelse og vår egen vurdering, så mener vi at saken til Lillian står sterkt, sier Jens Henrik Lien.

Han jobber i advokatfirmaet Mageli og representerer 74-åringen.

– En viktig sak for rettsvesenet

Tidligere i år ble pensjonisten oppringt av en person som utga seg for å være fra banken.

Svindleren brukte bankens telefonnummer og 74-åringen oppga personlige opplysninger som ga vedkommende tilgang til bankkontoen hennes.

Svindleren har opprådd svært troverdig og det må vektlegges, mener advokat Lien.

Han mener det er viktig å få en rettslig avklaring på hvor stort det personlige ansvaret er i saker som dette.

Flere svindelsaker prøves for retten

Sparebank 1 Østlandets Bjørnar Mickelson

BETALER IKKE: Informasjonssjef Bjørnar Mickelson sier banken ikke har endret mening.

Foto: Sparebank 1 Østlandet

Flere kunder hos Sparebank1 Østlandet har opplevd å bli svindlet på samme måte som Lillian.

Banken har totalt fem slike saker, og to av dem går nå til retten. Det har aldri skjedd før hos Sparebank1 Østlandet.

Informasjonssjef Bjørnar Mickelson sier de ikke har endret mening underveis.

– Vi mener at banken ikke kan holdes erstatningsansvarlig når opplysninger deles med svindlere på den måten som det har blitt gjort her.

De fem svindelsakene er i størrelsesorden 30.000 til 340.000 kroner. Ingen bankkunder har fått erstatning.

Slipper å betale for rettssaken

Mickelson sier avtalen mellom bank og kunder er tydelig på at passord og andre personlige opplysninger ikke skal deles med andre.

Han sier banken ser frem til å få en rettslig avklaring i saken.

– Det er aldri hyggelig å møte en kunde i retten, men det er nyttig å få en uavhengig juridisk vurdering av saken. Det er et prinsipielt viktig spørsmål, sier han.

Nylig vedtok Stortinget en lovendring som gjør det lettere for bankkunder å få erstatning i svindelsaker, men loven har ikke tilbakevirkende kraft. Derfor vil den ikke gjelde for Lillian.

Hun slipper likevel å betale for rettssaken. Banken er lovpålagt å ta alle utgifter i saker der de overprøver finansklagenemnda.

Gjør det for å hjelpe andre

Hotellrom med flere pcer og mobiler

AVANSERT SVINDEL: På dette hotellrommet i Oslo fant politiet utstyr de mener er brukt i såkalt Olga-svindel. Fire personer er pågrepet. Politiet mener de har stjålet over 13 millioner kroner fra eldre.

Foto: Politiet

Lillian Jensen synes det har vært slitsomt å kjempe mot banken. Saken har pågått i lang tid og det har vært flere runder med krav og avslag.

Likevel mener hun det er verdt å ta kampen.

– Banken må skjerpe sikkerheten for sine kunder. Da jeg fortalte min historie var det for å hjelpe andre som har havnet i en slik situasjon. Jeg skal stå i det, sier 74-åringen.

Finansklagenemnda mener Lillian skal betale en egenandel på 12.000 kroner for å ha vært uaktsom. Resten av beløpet hun ble svindlet for, skal hun få tilbakebetalt.

Rettssaken kommer trolig ikke opp før til sommeren.

Flere saker fra Innlandet