– Jeg håper nå at banken betaler tilbake pengene, sier 74-åringen fra Brumunddal.
I høst fikk hun medhold i finansklagenemnda. De mener banken må erstatte beløpet hun ble svindla for.
Men
De mener hun aldri skulle gitt fra seg opplysninger om kode og kortnummer.Nå blir det opp til retten å avgjøre saken.
– I lys av finansklagenemndas avgjørelse og vår egen vurdering, så mener vi at saken til Lillian står sterkt, sier Jens Henrik Lien.
Han jobber i advokatfirmaet Mageli og representerer 74-åringen.
– En viktig sak for rettsvesenet
Tidligere i år ble pensjonisten oppringt av en person som utga seg for å være fra banken.
Svindleren brukte bankens telefonnummer og
Svindleren har opprådd svært troverdig og det må vektlegges, mener advokat Lien.
Han mener det er viktig å få en rettslig avklaring på hvor stort det personlige ansvaret er i saker som dette.
Flere svindelsaker prøves for retten
Flere kunder hos Sparebank1 Østlandet har opplevd å bli svindlet på samme måte som Lillian.
Banken har totalt fem slike saker, og to av dem går nå til retten. Det har aldri skjedd før hos Sparebank1 Østlandet.
Informasjonssjef Bjørnar Mickelson sier de ikke har endret mening underveis.
– Vi mener at banken ikke kan holdes erstatningsansvarlig når opplysninger deles med svindlere på den måten som det har blitt gjort her.
De fem svindelsakene er i størrelsesorden 30.000 til 340.000 kroner. Ingen bankkunder har fått erstatning.
Slipper å betale for rettssaken
Mickelson sier avtalen mellom bank og kunder er tydelig på at passord og andre personlige opplysninger ikke skal deles med andre.
Han sier banken ser frem til å få en rettslig avklaring i saken.
– Det er aldri hyggelig å møte en kunde i retten, men det er nyttig å få en uavhengig juridisk vurdering av saken. Det er et prinsipielt viktig spørsmål, sier han.
men loven har ikke tilbakevirkende kraft. Derfor vil den ikke gjelde for Lillian.
Hun slipper likevel å betale for rettssaken. Banken er lovpålagt å ta alle utgifter i saker der de overprøver finansklagenemnda.
Gjør det for å hjelpe andre
Lillian Jensen synes det har vært slitsomt å kjempe mot banken. Saken har pågått i lang tid og det har vært flere runder med krav og avslag.
Likevel mener hun det er verdt å ta kampen.
– Banken må skjerpe sikkerheten for sine kunder. Da jeg fortalte min historie var det for å hjelpe andre som har havnet i en slik situasjon. Jeg skal stå i det, sier 74-åringen.
Resten av beløpet hun ble svindlet for, skal hun få tilbakebetalt.
Rettssaken kommer trolig ikke opp før til sommeren.