Hver eneste morgen prøver de å få ungdom på skolen, men hver eneste dag er det noen som ikke kommer. I Kongsvinger er det et eget støtteapparat for å motivere de som vegrer seg for å gå på skolen.
– Jeg har til og med vært hjemme på sengekanten hos elever som ikke vil på skolen. Dette er ungdom som sliter på mange plan, sier Mattis Stampen, sosiallærer ved Kongsvinger ungdomsskole.
Ofte kan det være mobbing, psykiske utfordringer eller problemer i hjemmet som ligger bak.
Forskning fra Universitetet i Stavanger, gjort blant elever fra sjette til tiende trinn, viser at minst en elev i hver skoleklasse har vanskelig for å komme seg på skolen – selv om de egentlig vil.
– Det rapporteres at det er et økt antall elever som sliter med denne problematikken, sier førsteamanuensis Trude Havik.
Fredrik ble baker
Da Fredrik Halvorsen gikk på ungdomsskolen, var han i faresonen for å droppe ut av skolen. Men han fikk hjelp.
I dag er han 23 år og baker på Promenaden i Kongsvinger.
– Jeg var ikke så selvstendig og visste ikke hvordan ting funka. Det er godt å ha en i ryggen om du havner på feil spor, sier Fredrik.
Svein Moen var en av dem som hjalp ham. Han jobbet da med å motivere ungdommene til å gå på skolen og ved behov vise veien til andre deler av hjelpeapparatet.
I dag er Svein pensjonist, men tar likevel turen innom bakeriet iblant for å se hvordan det går med Fredrik.
– Det er utrolig moro å se Fredrik nå. Han har virkelig havnet på rett hylle i livet. Det er ikke sikkert at han hadde droppet ut av skolen, men jeg tror at alle kunne ha trengt en mentor i livet sitt i perioder, sier Moen.
I tillegg til å bake boller og kaker, veileder Fredrik og hjelper andre som trenger litt ekstra for å være en del av arbeidslivet, noe han synes er veldig givende.
– Jeg elsker jobben min, og dette er bedre enn jeg hadde drømt om, sier Fredrik.
– Små endringer kan gjøre stor forskjell
Oppmerksomheten rundt skolevegring er økende.
Forskere jobber nå med en modell for å finne skolevegrerne tidlig, i et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger, NTNU og forskere fra Tyskland og Nederland.
– Det gjøres en del forebyggende tiltak mot skolevegring i dag, men det er ulikt hvor tidlig og hvordan dette blir fulgt opp. Mange skoler og kommuner har planer, men noen følger bedre opp enn andre, sier førsteamanuensis Trude Havik.
I Kongsvinger kommune er målet å halvere antallet skolevegrere innen fire år.
– Vi gjennomgår fraværet til elevene hver måned. Det er viktig å sette i gang tiltak tidlig, da er det lettere å hjelpe dem, sier Anne Marte Stemsrud i Kongsvinger kommune.
Ofte kan små endringer gjøre en stor forskjell, forteller hun.
– Det kan være enkle ting som å gå sammen med dem til skolen eller møte dem ved døra til skolen om morgenen. Helt enkle ting kan gjøre at de kommer seg til skolen, sier hun.