Hopp til innhold

Kjemper for mer sang i skolen

Myndighetene, elever og stadig flere lærere vil innføre mer sang i skolen. Dette mener de fører til bedre resultater og mindre sykefravær.

MUSIKK I "ALLE" FAG: Elever på Røyslimoen skole i Lillehammer.

MUSIKK I 'ALLE' FAG: Elever på Røyslimoen skole i Lillehammer er glade for at de får synge på skolen.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Noen ganger blir jeg så glad i en sang at jeg får den helt på hjernen, og da synger jeg den både på skolen og hjemme, sier ni år gamle Kristina ved Røyslimoen skole i Lillehammer.

Sammen med resten av det tredje trinnet ved skolen er hun samla på musikkrommet for å synge sangen «Stopp – ikke mobb». Skolen er en av mange som har valgt å fokusere på musikk i hverdagen. Kristina er klar på hva hun synes om det.

– Kjempegøy!, sier hun entusiastisk og får støtte av jevngamle Kasander som heller ikke kunne tenkt seg en skolehverdag uten sang.

Hør sangen og mer om temaet her:

Påvirker det sosiale

Dette skoleåret startet det nasjonale pilotprosjektet «Syngende skole» som skal motivere 17 utvalgte skoler over hele landet til å synge mer. Daglig leder for prosjektet, Ulrika Bergroth Plur, mener sang har stor effekt.

"MUSIKK FØRER TIL BEDRE LÆRING": Daglig leder i prosjektet,Ulrika Bergroth-Plur.

VIKTIG: Ulrika Bergroth-Plur er daglig leder i «Syngende skole» og mener sang er svært viktig for elevene.

Foto: Privat

– Det påvirker det sosiale fellesskapet på skolen og læringsmiljøet for lærerne. Sykefraværet har gått ned. Det å uttrykke seg sammen har en effekt på hele barnets utviklingsprosess, sier hun.

Det er Røyslimoen skole enige i. De er ikke en del av prosjektet, men deler likevel tankegang med Bergroth-Plur. I dag er det i stor grad opp til hver enkelt lærer og skole hvor mye de satser på sang i hverdagen.

– Sang og musikk gir rom for andre følelser og opplevelser. Det styrker fellesskapsfølelsen, sier lærer Mette Simensen ved skolen.

Hun forklarer at de bruker sang i de fleste fagene. Simensen mener det er effektivt å synge for å for eksempel lære seg gangetabellen.

– Du har bra nok stemme

Prosjektet «Syngende skole» er en del av satsingen «Krafttak for sang» som har fått bevilga over fem millioner kroner til å få kommuner, eldre, barn og andre til å synge mer i hverdagen. Bergroth-Plur forteller at en del av utfordringen er å overbevise både lærere og andre voksne om at de har en god nok stemme.

– Mange har fått høre i oppveksten at de ikke synger godt nok og dette har satt spor. Stemmen er noe personlig og ingen kan kritisere deg for den, sier hun.

Bergroth-Plur mener det er mindre fokus på musikk i skolen nå, enn før i tiden.

– Lærerutdanningene har endret seg. Det er mer fokus på målbare resultater i dag. Jeg skulle ønske at vi prioriterte sang mer, sier hun og får støtte av elevene ved Røyslimoen skole.