Kiropraktor advarer mot snømåking: – Folk er for dårlig trent

SJUSJØEN (NRK): Her får du rådene du trenger for å få snøen unna, uten å bli sengeliggende med ryggsmerter.

Snømåking

TAR I: De er profesjonelle snømåkere og ettertrakta på Sjusjøen noen dager før jul. Men også for dem som ofte tar i et tak med skuffa, kan det gå hardt ut over ryggen.

Foto: Geir Randby / NRK

De neste dagene er det venta nysnø på Østlandet, og folk må fram med snøskuffe eller spade.

Når man går på med full innsats blir snøen ryddet i en fei, men det kan gå ut over ryggen.

Og det er all grunn til å være obs på baksiden av overkroppen når snøen kommer. Rygg- og nakkeplager er svært vanlig, og over 80 prosent av oss opplever ryggtrøbbel i løpet av livet, ifølge tall fra Norsk Helseinstitutt.

Til og med for proffe snømåkere kan det gå galt innimellom.

– Det merkes godt, særlig i korsryggen om kvelden, sier Knut Tømte, som jobber som snørydder for Storåsen AS.

Han sier han ikke er særlig bevisst på hvordan han bruker kroppen når han rydder snøen.

– Mange gjør nok dessverre som meg, de setter i gang uten å ha varma opp. Da får man fort en kink. Selv har jeg perioder med så vondt i ryggen at jeg knapt har klart å gå, sier Tømte.

Knut Tømte er profesjonell snørydder,

HAR VONDT: Knut Tømte arbeider med å rydde snø for hyttefolket på Sjusjøen. Han har slitt med sterke ryggplager i perioder.

Foto: Geir Randby / NRK

Snøfall = flere pasienter

Kiropraktor Trond Skar på Hamar forteller at han får mange pasienter inn døra når det har kommet snø.

– Jeg merker økt pågang når det har vært snøfall. Folk kommer hit med for eksempel akutt kink, eller andre ryggproblemer som følge av snømåking.

Han sier at rygg- og nakkeproblemer er utbredt i befolkningen, også av andre årsaker enn snømåking.

– Rent statistisk får 8 av 10 plager med ryggen, i varierende grad. Det kan vare i noen dager, og så gå over. Men hos noen kan det bli kroniske sykdommer.

Skar sier at det er viktig å huske på spesielt tre ting når du skal måke snø:

  • Varm godt opp på forhånd.
  • Måk med en kontrollert svai i ryggen, og bøy beina dine.
  • Bruk beina til vridninger, ikke ryggen.

Kiropraktoren mener at mange er dårlig trent, og dermed er det lett å få skader ved tungt arbeid som snømåking.

– Folk sitter mer stille enn tidligere, og det øker problemene.

Slik måker du snø.

SLIK: Kiropraktor Trond Skar viser god snømåketeknikk.

Kan føre til hjerteinfarkt

Snømåking med kald, uoppvarmet kropp kan også føre til mer alvorlige tilstander enn ryggsmerter.

Sveriges Radio meldte i fjor vinter om at antallet pasienter med hjerteproblemer øker ved store snøfall, og viser til at større snøfall fyller opp svenske kardiologiske avdelinger.

– Fra et godt og varmt middagsbord i en koselig stue, til å måke tung snø i en håndvending. Da kan belastningen på hjertet bli for høy for dem som er disponert for sykdommer, – til slutt klarer ikke hjertet å pumpe nok blod, sa overlege i kardiologi Einar Søyland, til NRK i forbindelse med saken

På lik linje med ryggen er det én ting som gjelder også for å forebygge hjertetrøbbel ved plutselig aktivitet som snømåking: Å varme kroppen godt opp før man starter.