Hvem er den vakreste blant de 12?

To bruer i Hedmark er med i kampen om å bli kåret til Norges vakreste.

Brumontasje

Både Kolomoen bru (øverst) Og Flisa bru er nominert til å bli Norges vakreste bru.

Foto: Helle Therese Kongsrud/Finn Busk

Det er Teknisk Ukeblad som står for kåringen, og de står nå igjen med 12 nominerte. To av dem ligger i Hedmark – Kolomoen bru og Flisa bru.

– Det er klart vi tar det som et kompliment å bli nominert med to bruer, sier Trond Stensby i Statens vegvesen.

Han har vært involvert i arbeidet med begge bruene, og sier at selv om de ikke bevisst har jobbet mot å bli med i slike kåringer, er det ikke tilfeldig at det lages vakre bruer i Hedmark.

– Vi har hatt et miljø i Vegvesenet i Hedmark i mange år som har vært opptatt av nettopp det å lage estetisk pene bruer og vegkonstruksjoner, sier han.

Bygd for å bli landemerke

– Vi vil alltid lage fine byggverk. Ikke det at alt skal være spektakulært, men sjøl «kjedelige» motorvegbruer vil vi at skal se pene ut, sier Stensby.

Og der kommer de nye bruene over E6 inn i bildet. Kolomoen bru ble tegnet med tanke på at det skulle bli et landemerke.

– Den ligger der Riksveg 3 og E6 møtes, og hvis du drar det litt langt, er dette begynnelsen på både Gudbrandsdalen og Østerdalen. Kolomoen er i tillegg et sted som ofte nevnes og som folk legger merke til, så vi syntes det var riktig å lage ei moderne og spesiell bru akkurat der.

Det er Morten Løvseth som er arkitekten bak brua. Han har henta inspirasjon blant annet i Fugleredet i Beijing, et ikke-typisk ingeniørbyggverk, som stemmer overens med dagens byggetrender med usymetriske former.

(Saken fortsetter under bildet)

Kolomoen bru

– Brua ble designa for å bli et landemerke, sier Trond Stensby i Statens vegvesen.

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

Verdens lengste trebru med biltrafikk

Flisa bru er verdens største trebru for vanlig biltrafikk. Den er 200 meter lang, og er bygd opp på 100 år gamle fundamenter.

– Da den gamle brua ble for lita, bytta vi bare ut overbygget, med den nye trebrua, sier Stensby.

Og sjøl om det er mange trebruer rundt om i verden, er det Norge som har de største og kraftigste av dem.

– Det er ingen restriksjoner på tyngde på kjøretøy og lignende på de bruene vi konstruerer. Sjøl om det er 20.000 trebruer i USA, dreier det seg stort sett om enkle og primitive konstruksjoner, sier Stensby.

(Saken fortsetter under bildet)

Flisa bru

Trond Stensby i Vegvesenet tror dessverre ikke Flisa bru har sjanse til å vinne. – Det er rett og slett for få som har sett den i virkeligheten, sier han.

Foto: Finn Busk, Flisa

– Spektakulære i seg sjøl

Blant de andre nominerte til Norges vakreste bru, er bruer som er en del av Atlanterhavsveien og bruer i havgapet i Lofoten.

– Bruene våre står godt på egne bein. De trenger ikke tøffe omgivelser for å bli lagt merke til. Jeg vil ikke si noe stygt om de andre som er nominert, men synes jo at mange av bruene på Vestlandet blir pene nettopp på grunn av omgivelsene. Her er det tvert i mot – både på Flisa og på Kolomoen er det ganske forsiktige omgivelser, sier Stensby.

De andre nominerte til tittelen er:

  • Hadselbrua i Nordland
  • Helgelandsbrua i Nordland
  • Gjemnessundbrua i Møre og Romsdal
  • Straumsbrua i Møre og Romsdal
  • Storseisundet bru i Møre og Romsdal
  • Nordhordlandsbrua i Hordaland
  • Samelandsbrua i Finnmark
  • Skarnsundbrua i Nord-Trøndelag
  • Svinesundbroen i Østfold
  • Tromsøbrua i Troms