Hopp til innhold

Ikke trebru over Mjøsa

Forslaget om verdens største limtrebru over Mjøsa er forkastet. Stål og betong blir fasiten for den nye mjøsbrua.

Forslag til trebru over Mjøsa

Slik så forslaget om en trebru over Mjøsa ut. Nå blir det betong og stål for tre milliarder kroner.

Foto: Statens vegvesen

– Så langt vil vi ikke anbefale en slik løsning. Det er flere utfordringer estetikk og kostnader knyttet til en slik trebru, sier planleggingsleder Jan Terje Løitegård i Statens vegvesen til Hamar Arbeiderblad.

Betong og stål

Planene om å bygge verdens største trebru i Innlandet blir for omfattende, alternativet kan bli ei bru i betong og stål, med 30 meter høye signaltårn.

Prislappen på den nye brua skal komme på nærmere tre milliarder kroner.

Ny mjøsbru

Vegvesenets nye bru ligger sør for dagens bru.

Foto: Statens Vegvesen

– Gunstig alternativ

Ifølge HA vil brua ligge 23 meter over vannflaten og hovedspennet bli på nesten 121 meter.

Den løsningen vegvesenets anbefaler er et såkalt extradozed betongbru.

– Det er fordi det er gunstig kostnadsmessig, positivt for landskapsbildet og en slik bruk er basert på velkjente konstruksjonsprinsipper, sier Løitegård.

Flere saker fra Innlandet