15. august kollapset den ti år gamle brua på Tretten i Gudbrandsdalen. Store deler av konstruksjonen seilte nedover elva, mens andre deler etter hvert ble forsiktig demontert.
Det ble tidlig klart at dette ville medføre en rekordstor mengde avfall. Mesteparten av dette var farlig kreosotholdig treverk.
AF-gruppen har på oppdrag fra Innlandet fylkeskommune gjort beregninger som viser hvilket avfallsvolum dette har ført til så langt.
193 tonn metall og 2 tonn plast er levert til gjenvinning.
Men den største mengden kommer fra det kreosotholdige treverket som brakk som fyrstikker under brukollapsen.
I alt 437 tonn treverk har gått til gjenvinning ved Solør Bioenergi i Innlandet.
– Vår største leveranse
Daglig leder Hans Moss sier at dette er den største enkeltleveransen de noensinne har hatt, hvis man ser bort fra utrangerte jernbanesviller.
– Brukollapsen er en trist hendelse, men energien herfra tilsvarer ca. 1,6 GWH. Det betyr at vi har gjenvunnet den energimengden som 75 eneboliger bruker pr. år, sier Moss.
Forbrenningen av treverk ved Solør Bioenergi gir både prosessvarme til lokal industri og elektrisitet til strømnettet og eget forbruk.
Giftige gasser
Hvis kreosotholdig tre blir forbrent i friluft, skaper det giftige gasser. Ovnene i Solør filtrerer og renser treverket under prosessen, slik at ingen farlige gasser slipper ut.
Blant annet tilsettes det aktivt kull og kalk for å rense ut giftige gasser.
– Vi har en kontinuerlig måling i skorsteinen som viser hvilke komponenter vi slipper ut. Det er veldig strenge krav til maksverdier og det er underlagt en konsesjon med utslippstillatelse fra Miljødirektoratet, sier Moss.
2 prosent blir til aske. Det sendes til et deponi på Langøya ved Holmestrand i Vestfold.
– Behandlingen av dette avfallet har så langt kostet en million kroner for fylkeskommunen, opplyser overingeniør Anders Fosse Skjåk i Innlandet fylkeskommune.
– Fortsatt er det en del avfall som ikke er sortert. Flere sekker med avfall står fortsatt langs elva. Det er også en del på bevislageret som politiet og havarikommisjonen disponerer, sier han.
Vil finne årsaken
Tretten bru var en såkalt fagverksbru i limtre og stål. Den ble bygget av Statens vegvesen i 2012 som en del av prosjektet E6 Øyer–Tretten.
Statens havarikommisjon undersøker nå hva som kan være årsaken til at den bare 10 år gamle brua knakk sammen.
I februar 2016 knakk en annen limtrebru sammen, nemlig Perkolo bru ved Sjoa i Gudbrandsdalen. Den gangen kunne en granskningskomite raskt fastslå at brukskollapsen skyldtes en prosjekteringsfeil.