Denne ferga er blitt hedret med egen utstilling ved Toten økomuseum og "Vazelina bilopphøggers" har i tekst og tone skildret flere begivenheter om bord.
Det var Hamar og Nes Dampskipsselskap som fikk bygd ferga ved Sterudodden ved Hamar i 1951. I 1954 ble ferga solgt til Ragnar Andresen A/S i Oslo. Han var importør av det russiske bilmerket Moskvitch i Norge på femtitallet og noe av overskuddet ble investert i båter. Hans veteranbilsamling dannet i sin tid grunnstammen ved Norsk Kjøretøyhistorisk Museum i Lillehammer.
Rammet av ulykker
Rutedriften mellom Hamar og Kapp var ikke helt problemfri. I 1965 kolliderte ferga med Nesbrua. Tre år seinere sank ferga ved brygga på Kapp. I 1972 gikk fergeselskapet konkurs.
I 1975 ble ferga døpt om til "Opplandsfergen", men fire år seinere sank den på ny, denne gang ved Hamar. I 1980 ble ferga solgt til AS Mjøslækter og rigget ned til lekter. Ved byggingen av Mjøsbrua i 1983-85 var den i bruk der. I 1987 sank lekteren på Kapp og to år seinere ble ferga historie, restene av MF Hamar-Kapp ferjen" ble hogd opp.
Det er sagt at ferge-eventyret var Mjøsas største båtskandale, både økonomisk og trafikkteknisk. Selv om trafikkgrunnlaget var bra, hopet vanskelighetene seg opp. Russen på Hamar foreslo i sin tid en løpestreng over Mjøsa slik at ferga på den måten kunne seile trygt.