Gondol skal redde OL-byen

OL-effekten er i ferd med å avta i Lillehammer. En 5,3 kilometer lang gondolbane fra Mjøsa til OL-stadion, med fem stopp underveis, skal gjøre fremtiden lysere.

GONDOLPLANER: For 450 millioner kroner er målet å bygge en gondolbane fra vest til øst i Lillehammer.

Planene om gondolen ble lagt frem i Lillehammer sentrum i formiddag. Bak det hele står Lillehammer Industriforening.

Tanken er å lage et grønt transportmiddel i byen. Prislappen på 450 millioner kroner hindrer ikke kommunen i å være entusiastiske.

– Vi har trua! En slik gondol er noe som blir lagt merke til internasjonalt og noe vi kan bruke i profileringen av byen og regionen. sier næringssjef i OL-byen, Eirik Haagensen.

Populært med gondol

Det er fortsatt en god stund til det eventuelt kan gå en bybane i lufta fra vest til øst i Lillehammer, men optimismen er stor og trua er sterk.

– Dette er meget realistisk etter mitt syn! Vi trenger en attraksjon å tilby turistene og dette vil hjelpe til med å få til mer næringsutvikling i byen, sier en av initiativtakerne, Johs Owren i Lillehammer Industriforening.

Tre herrer vil ha gondol i Lillehammer

ENTUSIASME: Disse tre herrene er skjønt enige om at gondol er det OL-byen trenger. Fra venstre Lars Hanstad og Johs Owren fra Lillehammer Industriforening i munter samtale med næringssjef i kommunen, Eirik Haagensen.

Foto: Eilin Spolén Juva / NRK

Flere byer i verden har bygget gondolbaner i det siste årene, og i Norge har både Loen og Voss baner på gang. Gøteborg tegna kontrakt om bygondol denne uka.

I motsetning til for eksempel Voss, som er en bane som går fra sentrum til fjellet, er Lillehammers bane tenkt som et grønt persontransportmiddel.

Mindre gondoler, flere avganger og en pris som gjør at du kan bruke den som en bybane.

– Alle snakker om grønn transport i dag, og dette vil være med og bidra til dette, sier Owren.

Lunken mottakelse

Av de NRK snakket med i Storgata på Lillehammer i dag, var flere skeptiske til gondolutbygging.

– Jeg tror det blir stygt, det er kanskje lettvint, men jeg tror det blir stygt. Det blir skjemmende for byen, sier Marie Sollien.

Men ikke alle var like negative.

– Høres veldig greit ut egentlig, det er en fin måte å komme seg et sted da, men jeg er litt redd for hvordan det kommer til å forstyrre gågata og andre som bor i området, sier Siril Moen.

Hun frykter at en gondol kan bli et uromoment i sentrumsbildet.

– Og så mye penger da, jeg er litt redd for at det kommer til å koste litt mye også, sier Moen.

Marie Sollid

SKEPTISK: Marie Sollien fra Lillehammer er negativ til gondolplanene.

Foto: Kristian Vardsveen Storødegård / NRK

Finansiering ikke klar

Det gjenstår mye på å få finansieringen på plass, som er planlagt som et spleiselag mellom private og det offentlige.

– Det er klart at dette ikke er noe det offentlig kan løfte alene. Vi er avhengig av private investorer som har lyst til å spytte inn penger og som ser potensial i prosjektet, sier Eirik Haagensen, næringssjef i Lillehammer.

Lysgårdsbakkene

SPEKTAKULÆRT: På toppen av OL-bakkene fra 1994 er det planlagt et stoppested med godt utsyn over Lillehammer og området rundt.

Foto: ole martin sponberg / nrk

De som står bak disse planene i OL-byen har sett på hvordan Voss har fått til sitt gondolprosjekt.

– Vi må skaffe oss en del egenkapital. Voss har i underkant av 100 millioner i egenkapital på et prosjekt på rundt 300 millioner kroner. Vi vil kunne få noen støttemidler til dette og har ganske mange gode tanker om hvordan vi kan finansiere dette, sier Lars Hanstad, også han i Industriforeningen.

Hvis alt går som planlagt skal banen står ferdig om tre til fire år.

– Det er fortsatt mange som kommer til Lillehammer på grunn av OL, men en ny, spektakulær attraksjon kan være med å løfte byen i stor grad, avslutter næringssjefen.

Storgata i Lillehammer blir en av stoppene på ny gondolbane

STOPP: Her, midt i den berømte Storgata i Lillehammer, er en av fem holdeplasser for gondolbanen planlagt.

Foto: Eilin Spolén Juva / NRK
Storgata i Lillehammer blir en av stoppene på ny gondolbane

STOPP: Her, midt i den berømte Storgata i Lillehammer, er en av fem holdeplasser for gondolbanen planlagt.

Foto: Eilin Spolén Juva / NRK