Glupinger får spesialbehandling

Skoleflinke ungdomsskoleelever får spesialbehandling. Nå tar de fag på videregående.

Video Flinke matteelever bytter skole

Flinke matteelever bytter skole

Vebjørn Vindheim

Vebjørn Vindheim liker matte.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Thea Sophie Herberg

Thea Sophie Herberg vil også gjerne ha større utfordringer.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Nina Caroline Pedersen

Nina Caroline Pedersen kjedet seg i timen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Vebjørn liker å gruble, spesielt i matematikkfaget. Og det er matteboka fra videregående skole som inspirerer ham mest.

Men Vebjørn går i 10. klasse på Biri ungdomsskole og er for lengst ferdig med pensum.

– Jeg synes det bør være et bedre tilbud på skolen for dem som ønsker større utfordringer i et fag, sier Vebjørn.

Og han er ikke alene. For i klasserommet ved siden av sitter 15 år gamle Thea som også tørster etter mer kunnskap.

– Matematikk er yndlingsfaget mitt. Så jeg vil gjerne jobbe mer med det, sier hun.

– Stirret i veggen


Flere ungdomsskoleelever får ikke nok utfordringer i matematikk. Derfor får de tilbud om å dra til videregående skoler for å skaffe seg mer kunnskap.


To ganger i uka kommer elever fra Biri ungdomsskole til Gjøvik videregående skole for å få ekstra på påfyll i matematikk. Det gjorde også Nina Caroline for ett år siden.


– Jeg satt og stirret mye i veggen fordi motivasjonen ble borte. Jeg fikk ikke nok utfordringer, sier hun.

Mattebok
Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Til slutt foreslo en lærer at hun skulle få hospitere på en videregående skole.

– Tar ikke vare på de flinke


Vebjørn ville helst hatt mer hjelp og oppfølging på Biri. Men lærerne har verken kompetanse eller tid til å ta godt nok vare på de flinke.


– Det er litt mangel på ressurser til de som vil opp på et høyere nivå. Kanskje det er mer til de som ligger litt etter, sier han.

– Dette motiverer

Hilde Dahl Lønstad

Hilde Dahl Lønstad

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Rektor på Biri ungdomsskole er positiv til trafikken mellom skolene så lenge hun vet at elevene får et løft.

– Nå får de være i et miljø der det er mer trøkk på det faglige. Jeg tror de får mer motivasjon av det, sier Hilde Dahl Lønstad.