Hopp til innhold

Forsker: – Alpinanlegg bør tilpasse prisene etter vær og føre

LILLEHAMMER (NRK): Doktorgradsstipendiat mener alpinanleggene kan tjene mer penger dersom de setter ned prisene når det er dårlig vær.

Iveta Malasevska

DOKTORGRAD: Iveta Malasevska mener mange alpinanlegg hadde hatt mye å tjene på å justere prisene sine ut fra en rekke variabler.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Iveta Malasevska ved Høgskolen i Innlandet har forsket på hvordan alpinanlegg i Norge kan øke lønnsomheten sin. Blant annet har hun funnet ut at det kan lønne seg for anleggene å senke prisen på dagskort midt i uka, altså fra mandag til torsdag.

Bør betale mindre i ukedagene

– Det kan også være smart å senke prisene når det er dårlig vær. Folk er mindre villige til å betale for å stå på ski når det regner, er svært kaldt eller blåser kraftig, forklarer Malasevska.

Hun har skrevet doktorgrad om prisene i norske alpinanlegg, og mener at mange anlegg har mye å gå på når det gjelder pris. Hun ramser opp en rekke tiltak som hun mener kunne vært smart for alpinanleggene. Dette er noe av det hun har funnet ut at kan lønne seg for skisteder:

  • Fordelaktige priser for lokale innbyggere
  • Rabatt når skiopplevelse kan bli redusert på grunn av dårlige værforhold som snøstorm, regn, svært lav temperatur eller veldig sterk vind.
  • Rabatt på dagskort priser i begynnelsen og på slutten av en vintersesong, når skiforholdene er dårlige på grunn av utilstrekkelig snødekke.
  • Rabatt på dagskort priser i begynnelsen og på slutten av en vintersesong, når skiforholdene er dårlige på grunn av utilstrekkelig snødekke.
  • Gi rabatt ved billetter som kjøpes på forhånd.
  • Tilpasse prisen etter størrelsen på anlegget. Folk er villige til å betale mer dersom anlegget har flere heiser og bredt tilbud.
Camilla Sylling Clausen, Alpinanleggenes landsforening

LANDSFORENINGEN: Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes landsforening, sier skinanlegg er så forskjellige at det er vanskelig å si noe generelt om prising på heiskort.

Foto: Ola Mattson

– Forskjellige anlegg har forskjellige behov

– Det er allerede to anlegg som har dynamiske priser i år, Trysil og Hemsedal. Men her baserer de seg ikke på været, men på høy- og lavsesong, forteller Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes landsforening.

Foreningen har 200 medlemmer, som til sammen representerer 95 prosent av heiskortomsetningen i Norge.

Sylling Clausen mener at det er umulig på generelt grunnlag å si hva som er smart og ikke angående prising i alpinanleggene, fordi anleggene er så forskjellige.

– Det er viktig å huske på at det å vurdere priser på sin egen inntektskilde, er noe de som har driver alpinanlegg har drevet med i mange tiår. Hvem definerer forresten hva som er «dårlig vær»?, påpeker Sylling Clausen.

– Interessant å se nærmere på dette

Betaling av heiskort via en app på mobiltelefonen er det nye i Kvitfjell og Hafjell i år. Daglig leder Odd Stensrud tror teknologien vil gjøre det lettere for dem å kunne variere prisene mer.

– Det å se nærmere på en løsning der vi kam variere pris etter vær og forhold, er interessant å se nærmere på, sier han.

Stensrud sier de skal videreutvikle appen, og at de tar med seg tanker om ulike prisvariabler inn i arbeidet.

Flere saker fra Innlandet