Hopp til innhold

Forelesning på iPod

Til høsten begynner Høgskolen i Lillehammer å legge ut podcaster av forelesninger.

Forelesning på iTunes
Foto: Veslemøy Christiansen / NRK

Sammen med Universitetet i Stavanger og Universitetet i Oslo er Høgskolen i Lillehammer (HIL) med på et samarbeidsprosjekt der de skal publisere lyd og videoopptak fra forelesninger.

Opptakene kan lastes ned og vil gjøre undervisningen mer tilgjengelig.

Mona Stokke

Prosjektleder for 'Læring rett i lomma', Mona Stokke vil møte studentene der de er.

Foto: Veslemøy Christiansen / NRK

- Vi kaller det "Læring rett i lomma", ikke fordi læring er så enkelt, men fordi lærestoffet er så lett tilgjengelig, sier Mona Stokke som er med i prosjektgruppen.

Se forelesning i reprise

Studentene kan fra høsten av se forelesningene i reprise eller få med seg undervisning de har gått glipp av. For prosjektet "Læring rett i lomma" skal ta i bruk ny teknologi i undervisningen. Lyd og videoopptak av forelesningene skal bli podcastet på Internett og der kan studentene laste den ned.

Grunnen til at HIL har valgt å bli med på dette prosjektet er for å gjøre undervisningen mer fleksibel.

Først i Norge

- Universitetet i Stavanger, Høgskolen på Lillehammer og Universitetet i Oslo er de første i Norge til å få egen kanal på iTunes, sier Stokke.

iTunes er hovedprogrammet både til iPod og iPhone. ITunes er i dag verdens mest brukte medieavspiller både når det gjelder musikk, lydbøker og radioprogrammer. Forelesningene vil dermed nå tusenvis av studenter.

Styrke læringsmuligheter

Krister Johnson

Krister Johnson sier han vil som student lære mere og bedre med ny teknologi.

Foto: Veslemøy Christiansen / NRK

- Hovedsakelig så er det for å bedre min læringsmulighet, jeg studerer jo her for å lære å forstå teori og bruke det i det virkelige liv. Det er det det handler om. Hvis jeg kan få flere muligheter til å lære bedre så vil jeg være sterkere i arbeidslivet i fremtiden, sier student ved HIL Krister Johnson.

Johnson tror ikke at dette vil gjøre det enklere for studenter å skulke unna forelesninger fordi de kan laste den ned på nettet i etterkant. Han tror det blir et verktøy for repetisjon og et substitutt i læringene, for man mister muligheten til å spørre foreleseren underveis hvis det er noe man lurer på.

- Kontakten med resten av klassen er veldig viktig og den mister man hvis man ikke er med på forelesninger. Men man kan tjene mye ved å få begge deler, spesielt med tanke på repetisjon så tror jeg dette er et supert verktøy, sier Johnson.

Følge med i utviklingen

Forelesning på iTunes
Foto: Veslemøy Christiansen / NRK

Prosjektlederen sier hun tror det er viktig at høgskoler og universiteter følger med i tiden og at det er viktig å møte studentene der de er.

- Vi vet at studentene synes høgskolen henger litt etter og er tradisjonelle og kjedelige. Nye medier er viktig for studentene generelt i livene deres og da er det unaturlig å komme på et studiested hvor man ikke møter den samme virkeligheten, sier Stokke.

Det er enda ikke bestemt hvilke fag og lærere som vil benytte seg av denne muligheten, noe Stokke tror de vil ha full oversikt over i løpet av tida som kommer.

Flere saker fra Innlandet