Hopp til innhold

Rift om ladeplassene

KONGSVINGER (NRK): Ved Kongsvinger er det kamp om den ene ladestasjonen som finnes for elbiler. Ofte er det lange køer.

Elbileier Håvard Sivertsen

LADER: Håvard Sivertsen må ofte stå i kø for å lade bilen i Kongsvinger. I helga var det to timers ventetid.

Foto: Ann Kristin Mo / NRK

Salget av elbiler har økt voldsomt de siste åra. Flere og flere ser fordelen med stillegående, miljøvennlige biler med lave avgifter. Det er nå mer enn 100 000 biler på norske veier.

Men også elektriske biler krever påfyll. Elbilforeningen sier hurtigladerne absolutt ikke har kommet i samme tempo som antallet biler.

– Det er veldig ofte kø ved ladestasjonene. Det er ikke bare-bare å være elbilist, sier generalsekretær Christina Bu.

Spesielt om vinteren, når de batteridrevne bilene har kortere rekkevidde og ladingen går saktere, er det mangel på lademuligheter, ifølge Bu.

– Står ofte i kø

I helga var det bortimot to timers ventetid til hurtigladerne ved Kongsvinger. Den ene laderen her er den eneste ved E16 mellom Gardermoen og Charlottenberg.

Lader elbil

ENSLIG LADER: Det er kun en hurtiglader i Kongsvinger-området. Den er populær.

Foto: Ann Kristin Mo / NRK

Håvard Sivertsen står og lader sin Renault. Han forteller sier han har stått i kø flere ganger ved den enslige ladestasjonen i Kongsvinger. Denne gangen var det bare så vidt han nådde fram.

– Jeg måtte kjøre litt under fartsgrensa for å nå fram. Nå er det helt tomt, sier han.

Han har prøvd å kjøre hjem til familien i Trøndelag, men det gjør han ikke igjen. Det var fem ladestasjoner på veien som var ute av drift.

– Det tok litt lengre tid enn vi hadde sett for oss. Jeg tror det var 16 timer vi brukte sier han og ler.

Mener tilbudet er bra

Det er statlige Enova som har ansvaret for nettet av ladestasjoner. De gir støtte til kommersielle utbyggere, og har som mål at det ikke skal være mer enn fem mil mellom stasjonene på de viktigste veiene.

– Det går etter planen, sier Eiliv Flakne i Enova.

Han forteller at de har støtta bygging av flere hundre hurtiglader.

– I løpet av 2017 vil de aller fleste vi har gitt støtte til være ferdig utbygd. Vi ser for oss at de kommersielle aktørene kommer til å fortsette å satse. Snart vil du kunne kjøre Norge på kryss og tvers med elbil.

Men nye ladere ved Kongsvinger, kan han ikke love.

– Det er litt vanskelig å svare på. Det avhenger av om noen kommersielle aktører ønsker å bygge ut. Disse må finne ut om det er økonomisk lønnsomt, sier Flakne.

Kart over ladestasjoner

LADESTASJONER: Elbilforeningens oversikt viser at mens det er tett mellom stasjonene rundt Oslo (nede til venstre), er det langt mellom hver stasjon ved Kongsvinger (til høyre i bildet).

Foto: Elbilforeningen

Flere saker fra Innlandet