Hopp til innhold

Uventet hjelp reddet bedriften

Ellen Larsson måtte stenge bedriften da koronaen slå til. Nå kan hun starte igjen etter å ha fått overraskende hjelp.

Ellen Larsson i Hett Glass.

STARTER IGJEN Ellen Larsson i Hett Glass på Lillehammer har startet opp igjen etter nettbasert innsamlingsaksjon.

Foto: Stig Westre / NRK

Under koronakrisen har millioner av kroner blitt samlet inn via nettbaserte folkeinnsamlinger.

– Da Norge stengte ned viste det seg at det var mye kortreist godhet i lokalsamfunnet, sier Jan Olav Ryfetten i Bidra.no.

Firedobbelt så mye i koronatiden

Brøttum skolekorps er en av mange lag og foreninger som har opplevd inntektssvikt.

– Vi håper å få inn 10.000, men blir det mer, er vi veldig glade for det, sier Monica Knutsen i Brøttum skolekorps.

De har aldri prøvd nettbasert folkeinnsamling før, men nå håper de at det kan kompensere for avlyste konserter og dugnader.

Og koronakrisen har vist at givergleden hos folk er stor.

Siden Norge ble stengt ned 12. mars, og fram til 12. mai, har Spleis.no fått inn drøyt 41 millioner kroner på nesten 3.000 innsamlinger.

I samme periode i fjor kom det inn drøyt 10 millioner på 1.000 innsamlinger.

– Vi sluttet å gå til frisøren, på kafe og på konsert. Men engasjementet folk har vist for å bidra til at disse tilbudene skal være der når vi kommer tilbake er helt enorm, sier Haakon Jensen i Spleis.no.

Hverdagsmagi

Jan Olav Ryfetten

Jan Olav Ryfetten i Bidra.no er overrasket over at det finnes så mye kortreist godhet.

Foto: Privat

De største innsamlingene har kommet opp i over en million kroner. Men de mindre innsamlingene kan ha like stor effekt.

– Det som er gullet i Spleis, og det som har vokst mest, er alle innsamlingene som tar inn 10, 20 eller 40.000 kroner til f.eks. idrettslag eller bedrifter som sliter. Det er der hverdagsmagien skjer, sier Haakon Jensen.

Hett Glass Glassblåser på Lillehammer er blant virksomhetene som har fått føle på denne magien. De har holdt stengt i fem uker fordi utgiftene til lønninger og materialer ble for høye.

Men så kom en god kunde på en god idé.

– Hun liker oss små, lokale bedrifter og vil at det skal gå bra for så mange som mulig av oss. Så hun dro i gang denne spleisen. Og jeg ble helt forundret over hvor stor respons vi fikk, sier Ellen Larsson i Hett Glass.

15.000 kroner var målet, og det har folk gitt.

– Det er helt supert. Man kjenner at det finnes en verdi i det man holder på med, sier Ellen Larsson. Og det betyr at vi kan sikte oss inn mot sommeren og begynne å produsere glass igjen.

Kortreist godhet

Bidra.no er den andre store spleiseportalen. Også de har merket givergleden og også de har blitt overrasket, sier Jan Olav Ryfetten.

– Da Norge stengte ned viste det seg at det var mye mer kortreist godhet i lokalsamfunnet enn vi var klar over. Folk er villig til å gi veldig mye penger for å støtte lokale møteplasser og lokale bedrifter, sier Ryfetten.

Hos Bidra.no er det opprettet 350 innsamlinger som en direkte følge av at noen ønsker å hjelpe andre i en vanskelig tid. Og ikke minst er det mange som vil hjelpe korpsene i disse maidagene.

– Det er opprettet en egen side for innsamling til korpsene. Korpsene er kanskje noe av det norskeste innenfor frivilligheten, sier Jan Olav Ryfetten i Bidra.no.

Flere saker fra Innlandet