Hopp til innhold

Like billig å ta flylappen som billappen

Hundre år etter at Roald Amundsen fikk Norges første sivilie flysertifikat har det aldri vært billigere å ta flybevis. – Folk vet ikke hvilke muligheter som finnes, mener flyinstruktør.

Fly og bil

VELGER FLY: Flyinstruktør og kjørelærer Terje Lillegård vil helst fly, fremfor å kjøre. Frode Messundstad forteller at det å lære å fly er en guttedrøm som går i oppfyllelse.

Foto: Geir Randby/NRK

Ved hjelp av sine egne hender drar Frode Messundstad flyet ut av garasjen på Hamar flyplass, Stafsberg. Han sjekker utstyret og sørger for at det er i god stand før han smyger seg på plass i ett av de to setene i flyet. Han har om lag ti timer i lufta fra før. Nå skal han igjen opp i skyene sammen med flyinstruktør Terje Lillegård.

– Det er landingen som er det vanskeligste. Det skal vi trene på i dag, sier Lillegård.

Han synes det er rart at ikke flere tar flybeviset. Det enkleste flybeviset gjelder mikrofly og koster nemlig ikke mer enn hva førerkort på bil gjør, mellom 25 000 og 30 000 kroner. Med dette kan man fly alene og, etter et visst antall flytimer, ha med passasjerer.

– Jeg tror ikke folk flest vet hva slags muligheter som finnes, mener flyinstruktøren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fly

KREVER ØVELSE: Å lande er noe av det vanskeligste ved å fly, mener flyinstruktør Terje Lillegård.

Foto: Geir Randby/NRK

– Alle hobbyer koster

Lillegård er både kjøreskolelærer og flyinstruktør. Han er soleklar på hvilket fremkomstmiddel han foretrekker.

– Det å fly byr på større opplevelser. Å kjøre bil er ikke så spennende, mener han.

Lillegård sier at hvis man investerer 10 000 kroner i året på hobbyen får man tilbragt mye tid i lufta. Det synes han er en liten pris å betale.

– Alt koster. Det er mange andre hobbyer som er like dyre som dette, sier han.

For Messundstad er det en guttedrøm som går i oppfyllelse når han nå lærer å fly på egenhånd. Han snakker varmt om både naturopplevelser og det sosiale miljøet i flyklubben. Det er likevel frihetsfølelsen som stiller sterkest.

Fly

KLAR: Frode Messundstad lærer å fly av Terje Lillegård.

Foto: Geir Randby/NRK

– Hvis du kjeder deg en dag, kan du i løpet av kort tid fly over Galdhøpiggen, gliser han.

Det finnes 120 flyplasser på norsk territorium, i tillegg til private striper, som flyene kan lande på. Generalsekretær i Norsk Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, forteller at småflyene er svært fleksible og trenger ikke ta hensyn til om det er en flyplass i nærheten.

– De har mulighet til å lande på nærmeste jorde hvis det er forsvarlig og de har tillatelse fra grunneier, forteller han.

Mener det er trygt i lufta

Selv om småflyet er så lett at Messundstad kan dra det etter seg på bakken, er han ikke redd for å sitte i det i lufta.

– Man har kontroll hele tiden. Det er ikke noe å være nervøs for, sier han.

Den påstanden støtter også flyinstruktør Lillegård. Han mener småflyene er trygge.

– Her har du kontroll over alt selv. På E6 møter du store lastebiler i 100 km/t, mens i lufta er du stort sett alene, sier han.

Han legger likevel til at når man kjører bil kan man gjøre feil uten store konsekvenser, mens når man flyr er risikoen stor hvis man gjør feil.

– Derfor gjør vi ikke feil. Vi tar ikke dumme sjanser i lufta, forteller de to.

Denne uken skjedde det en tragisk småflyulykke like ved Voss.

Lillegård forteller at småflyulykker før dette ikke har krevd liv siden 2010. Til sammenligning har 500 personer blitt drept i trafikken de tre siste årene, ifølge Statens vegvesen. Det er dog registrert vesentlig flere kjøretøy i Norge enn antall småfly, men flyinstruktøren mener likevel at statistikken snakker for seg.

– Jeg tror man er tryggere her enn på vegene.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fly

ØNSKER FLERE: Flyinstruktør Terje Lillegård mener flere bør komme seg opp i høyden.

Foto: Geir Randby/NRK

100 år etter førstemann

Messundstad tar flybevis om lag hundre år etter at Roald Amundsen fikk Norges første sivilie flysertifikat. 4. april 1914 tok han av fra Kjeller og landet på Lysgårdsjordet i Lillehammer i en halvmeter løssnø. Førstkommende fredag blir dette markert av flyinteresserte som flyr samme strekningen i formasjon. NRK sender hele markeringen direkte på våre nettsider nrk.no/ho.

Messundstad mener bragden var imponerende.

– Det var nok en større prestasjon da enn nå. Flyene var omtrent som et tørkestativ med motor, ler han.

Dersom du som leser også vil oppleve hvordan det er å se innlandet fra oven blir det altså mulig på fredag.

Flere saker fra Innlandet