Til sammen er tre bedrifter i Hedmark og Oppland er tildelt Merket for god design. De to andre bedriftene er designbyrået Sptzbrgn på Lillehammer og vannskiprodusenten Stereo Skis på Skarnes.
Lillehammer-designerne i selskapet Sptzbrgn har fått merket for sine slips med bunadsmønster, mens vannskiprodusenten Stereo Skis på Skarnes har fått Merket for god design i forbindelse med utvikling av twintip-ski for fristilskjøring.
Utsolgte våpenskap
Raufoss Ammunisjonsfabrikker har laget et våpenskap som er like stor som en postkasse, og er i utgangspunktet ment for de som har liten plass. Safehouse ble lansert våren 2010, og i løpet av noen sommeruker ble 1200 stykker revet vekk fra jakt- og friluftsforretningenes hyller.
Det bestemte den tradisjonsrike produsenten på Vestre Toten seg for å gjøre noe med, ved å utvikle et våpenskap skreddersydd for den nye kundegruppen. Onsdag ble de altså tildelt prisen Merket for god design.
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Pris for bunadslips
Designbyrået Sptzbrgn fikk også tildelt prisen Merket for god design for sine bunadslips. Bak nyskapingen står samboerparet Tanja Holmen og Jarle Hagen fra Lillehammer.
– Vi ønsket å utvikle et designprodukt som kunne forene elementer fra vår norske kulturarv og samtidig symbolisere noe nyskapende, sier Tanja Holmen til norskdesign.no.
Bunadsslipsene er håndbrodert på norsk ull og deretter håndsydd, og de første prototypene ble klare november 2009. Til nå har Sptzbrgn laget 22 ulike modeller, og før nasjonaldagen i fjor ble flere av slipsmodellene utsolgt.
– Vi har også solgt en god del slips til designbevisste italienere, amerikanere, japanere og tyskere, sier Holmen, som skal ta med bunadsslipsene til Norwegian Day Festival i San Francisco i april.
Deretter skal slipsene lanseres i en rekke land.