Hopp til innhold

Kunne krabbe uskadd ut av denne bilen

Den unge bilføreren hadde englevakt da han fikk sladd på bilen sin og fikk autovernet tvers gjennom baksetet.

Sjåføren krabbet uskadd ut

Ulykken skjedde i Grue i Hedmark før jul. Bilføreren var alene i bilen.

Foto: Statens vegvesen

– Han var heldig. Han ble riktignok mørbanka, men det kunne gått så mye verre.

Dette forteller utrykningsleder i brannvesenet i Grue kommune i Hedmark, Ivar Hoff. Han var en av de første som kom til ulykkesstedet.

Ulykken skjedde i Grue i Hedmark før jul. Bilføreren var alene i bilen. Hoff forklarer at det var glatt på veien, og bilen fikk en sleng i 80-sonen.

Det var en av de første dagene etter at snøen kom, og det var glatt på på fylkesvei 210 ved Nesbrua i Grue. Det er ingen grunn til å tro at føreren hadde høy fart.

Ivar Hoff, uttrykningsleder brannvesenet i Grue i Hedmark.

Autovernet spjæret bilen

Da bilen fikk sleng endte ferden i endestykket på autovernet. Endestykket hadde en såkalt ABC-ende og er rektangelformet. Et slikt endestykke kalles støtpute, og skal normalt ha en støtdempende effekt - vel og merke hvis den treffer bilen i støtfangeren.

– Føreren klarte seg med lettere skader og hadde flaks med at støtputa ikke gikk inn i fordøra, sier Nils Anders Lund i Statens vegvesen.

Rasmus Holø

En helt unik hendelse, sier Rasmus Holø i Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

Han har inspisert ABC-en i ettertid, og det er ikke tegn til skader på den, og skinnene er like hele.

Svært uvanlig ulykke

Senioringeniør Rasmus Holø i Statens vegvesen Region øst sier det er svært uvanlig at bilen treffer autovernet på denne måten.

– I de fleste tilfeller er det fronten som treffer enden på autovernet. Når endepunktet treffer siden på bilen virker den ikke etter hensikten fordi den treffer et svakt punkt på bilen, sier Holø.

Han oppfordrer bilførere til å sikte fronten på bilen inn i autovernet hvis de kommer i en slik situasjon. Da skal man ifølge Holø få en kontrollert stopp - fordi endestykket da vil gi etter.

– Denne bilføreren var uheldig med treffpunkt, men heldig i forhold til ulykken, sier Holø.

Nytt autovern i Skjåk

På riksvei 15 i Skjåk er de nye endepunktene innført.

Foto: Statens vegvesen

Nye støtputer under utvikling

Han forklarer at rekkverksender har vært et vanskelig tema helt siden autovern ble innført på 60-tallet.

– Det har skjedd endel ulykker med ender på autovern. Først hadde vi ender som sto oppe, men disse traff bilene og skadet folk. I mange år har vi hatt ender som går ned i jorden, men fra 2002/2003 ble det ble forbudt å bruke dem i hastighet over 60km/t, fordi bilene som traff dem kom ut av kontroll og ofte gikk rundt på taket.

Holø forklarer at det nå monteres rekkverk med en ny type rektangulær ende.

– Riksvei 15 i Skjåk har tatt i bruk en ny slik ende, forklarer Holø.

NRK har ikke lykkes med å få kontakt med føreren av bilen.