– Jeg opplevde at noen ringte meg fra Microsoft, de informerte om at pc-en min var i fare. At den hadde blitt hacket, og at det var fare for å miste viktig informasjon, forteller Kari Koss Slåtlandet.
Telefonsamtalen mottok hun 13. juni i år. Kari trodde på det vedkommende fortalte henne, da pc-en hennes hadde vært veldig treig den siste tiden. Mot å betale 50 kroner skulle problemene forsvinne.
– Jeg gikk inn i nettbanken min, og har jo mitt sikkerthetsverktøy som bare jeg bruker. Og hvordan de da gjør dette her vet ikke jeg, forteller Slåtlandet.
For mens Kari var inne i nettbanken sin for å utføre betalingen på 50 kroner, hadde hun «Microsoft» på linjen hele tiden. Vedkommende må ha endret beløpet uten at Kari la merke til det.
– Jeg utførte en betaling på 50 kroner, sier hun.
BLE SVINDLET: Kari Koss Slåtlandet ble svindlet for 50 000 kroner i en såkalt Microsoftsvindel.
Foto: NRK / NRKBekymringsfullt
Roger Johnsen ved Norsk Senter for Informasjonssikring, kan fortelle om en stor økning i svindel på nett denne sommeren.
– Vi har sett tendensene tidligere, men nå har det virkelig slått til mot vanlige privatpersoner i Norge og norske bedrifter, sier Johnsen.
– Hvor stort er dette i omfang?
– Vi har per nå ikke tall på omfanget. Men for å gi et lite inntrykk, så sitter vi og håndterer henvendelser fra bedrifter og innbyggere hver eneste dag, sier han.
- Les også:
- Les også:
Fra 3000 kroner til 50 000 kroner per tilfelle
Roger Johnsen gjestet Sommeråpent på NRK torsdag, da nettsvindel var et tema.
Microsoftsvindelen fungerer på den måten at folk blir oppringt fra noen som utgir seg for å være teknikere fra Microsoft, og skal fikse et problem på pc-en din. Mens de i realiteten plasserer et spionprogram der, og stjeler penger fra kontoen din.
– I fjor lå det på rundt 3000 kroner per tilfelle, i år er kostnaden 50 000 kroner per tilfelle, forteller Johnsen.
NorSIS har også sett en oppblomstring av det de kaller direktørsvindel. Her utnytter svindlerne at det er mange sommervikarer på jobb.
– Svindleren sender en e-post og utgir seg for å være sjefen som forteller at det haster med en transaksjon fordi det er en handel som de må få på plass, og vikaren overfører pengene.
Advarer sterkt
Kari Koss Slåtlandet er enda i diskusjon med banken om hva som egentlig skjedde på kontoen hennes denne mandagen i juni, så erstatningsspørsmålet er derfor ikke avgjort.
Men hun advarer nå andre mot stadig mer profesjonelle svindlere.
– De som ringer er profesjonelle. De snakker godt engelsk og kommuniserer godt med deg, sier Slåtlandet.