Kari (68) trodde det var over da hun frontkolliderte med en bil

LILLEHAMMER (NRK): Kari Søyland Haugødegård er del av en dyster statistikk: Siden 2011 har antallet MC-førere som blir hardt skadd eller drept i trafikken steget.

Kari Søyland Haugødegård frontkolliderte med en bil

HUSKER INGENTING: Kari Søyland Haugødegård ble alvorlig kvestet i ulykken, og husker lite av hendelsen. Etter ni måneder var hun tilbake på jobb – og på sykkel.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

– Det går inn på meg, hver gang, sier Kari Søyland Haugødegård.

Tirsdag skjedde det igjen: To førere av motorsykler omkom i trafikken. Den ene var en 16 år gammel gutt i Akershus, den andre en mann i 30-åra i Hedmark.

De to føyer seg inn i en dyster statistikk: Hver tredje person som omkom i trafikken i sommer, var fører av en motorsykkel. Det viser ferske tall fra Trygg Trafikk.

Ifølge dem er en motorsyklist 16 ganger mer utsatt for å bli hardt skadd eller drept, sammenlignet med en bilfører.

Dødsulykke langs fv 177 i Nes tirsdag 24. september 2019

UTRYKNING: Dødsulykke langs fv. 177 i Nes tirsdag 24. september 2019. En ung gutt, bare 16 år gammel, omkom i ulykken. Samme dag omkom også en annen MC-fører, en mann i 30-åra i Hedmark.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

Kari Søyland Haugødegård er leder av Lillehammer motorsykkelklubb, og var selv involvert i en stygg ulykke for seks år siden.

Da frontkolliderte hun med en bil.

Møtte bil i et skyggeparti

Det var en augustdag i 2013, at Kari Søyland Haugødegård var ute på motorsykkel nord for Dokka i Oppland. Hun kjørte nordover, langs fylkesvei 33, og passerte Flaggfjell i Etnedal.

På en rettstrekke la hun seg ut for å kjøre forbi ei campingvogn.

Kari Søyland Haugødegård

HELDIG: Kari Søyland Haugødegård føler seg heldig som fikk beholde både livet og foten etter den kraftige smellen i 2013.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Det var skygge på stedet, og hun så ikke at det kom en mørk bil imot.

Hun husker ingenting av det som skjedde, heller ikke av de siste milene hun hadde kjørt rett i forkant av ulykken.

– Ifølge legene er visst det noe som kan skje, at et lengre hendelsesforløp blir borte fra hukommelsen etter ei slik ulykke, forteller Kari.

Det eneste hun husker, er lyden av luftambulansen. Hun ble transportert direkte til Ullevål sykehus. Der lå hun i ei uke, sterkt dopa ned, før hun kom til seg selv.

Mål: Komme tilbake på jobb

Bortsett fra en mindre skade i hodet, brudd på bekkenet og brudd i en ankel, var det venstrefoten til Kari som ble mest kvestet i den voldsomme kollisjonen. Det hadde kommet mellom bilen og motorsykkelen og fikk dermed hovedsmellen.

Ei stund var det usikkert om hun måtte amputere beinet.

Heldigvis gikk det bra.

Det ble mange uker og måneder på Ullevål, Rikshospitalet og Elverum sykehus, før hun kom til opptrening på Sunnaas.

– På Sunnaas hadde jeg et mål under hele oppholdet: Det var at jeg skulle komme meg tilbake på jobb, og at jeg skulle kjøre motorsykkel igjen, forklarer Kari.

Det klarte hun. Etter langvarig opptrening kunne hun, ni måneder etter ulykka, gå på jobb igjen på Lillehammer bibliotek. Omtrent samtidig satte hun seg også på motorsykkelen igjen.

Kari Søyland Haugødegård

STERKE MINNER: Da Kari våknet var hun på Ullevål sykehus.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Trekkes mot svingete veier

Siden 2010 har andelen drepte og hardt skadde på MC økt i forhold til andre trafikantgrupper, ifølge tall fra Trygg Trafikk.

I Nasjonal trafikkplan på veg for 2018-2021 står det: Det er verdt å merke seg at trenden etter 2010 har vært en økning i antall drepte og hardt skadde, både blant syklister og MC-førere.

Antall drepte og hardt skadde på MC

ØKNING: Siden «bunnåret» 2011 har antallet hardt skadde og drepte på MC, steget. I sommer (juni, juli og august) viser tall fra Trygg Trafikk at av 63 dødsulykker har 12 vært på motorsykkel. Det utgjør 30 prosent. Plansjen er hentet fra Statens Vegvesens MC-dugnad.

Foto: Statens Vegvesen

Utforkjøringsulykker dominerer, og ulykkesanalyser gjennomført av Statens vegvesen viser at tre av fire utforkjøringsulykker skjer i sving.

Hovedårsaken er for høy fart og manglende ferdighet inn i svingen.

– Mange MC-førere trekkes mot svingete veier, natur og store kjøreopplevelser, sier seksjonssjef i plan og trafikk i Statens vegvesen, Hans Martin Asskildt.

Trygg Trafikk er bekymra for utviklingen.

ØKNING: Trygg Trafikk og Statens Vegvesen er bekymra for utviklingen blant hardt skadde og drepte i MC-ulykker.

Fortsatt smerter

I dag er Kari Søyland Haugødegård leder av motorsykkelklubben i Lillehammer. De er vel 100 medlemmer og kjører til sammen vel 300 000 km i året, nesten uten ulykker. Det er de glade for og stolte av.

Kari er klar på at det å trene på å kjøre motorsykkel, er viktig.

– Vi i klubben møtes på ulike treningsbaner og øver på svinger, på å kjøre på grus, og så videre. Gjerne på vårparten, når man er rusten etter en lang vinter uten å ha kjørt motorsykkel, forklarer Kari.

Selv lever hun fortsatt med noe smerter etter ulykka i 2013, men finner fortsatt stor glede i å kjøre motorsykkel. Samtidig tar hun større hensyn enn tidligere, og kjører mer forsiktig inn i rundkjøringer og i svinger.

– Jeg skal holde på så lenge jeg klarer å svinge foten over sykkelen, smiler hun.