Edith Øygarden skulle bare stå opp fra sengen, men natt til torsdag var hun uheldig og falt ned på gulvet. Hun trodde hjelpen var på vei, men det ble en lang og uhyggelig opplevelse for 85-åringen.
– Jeg kom for langt ut på kanten, begynte å skli nedover og datt ned på gulvet. Da jeg trykte på trygghetsalarmen for å få hjelp, kom det ingen. Jeg ble liggende i seks timer, sier Øygarden.
Telenor tar selvkritikk
Årsaken var et linjebrudd mellom Otta og Vågå, som førte til at alle trygghetsalarmene i Ottadalen var ubrukelige.
På det aktuelle strekket har det blåst trær over linja og ut i veien gjennom sommeren. Telenor har fått hele tretten skademeldinger, men bare ni av de er blitt ryddet til nå.
– Vi tar selvkritikk på at vi ikke har fulgt opp entreprenøren, slik at også de siste fire har blitt ordnet. Det sørges i hvert fall nå for at det blir gjort, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
Ordfører i Våga, Iselin Vistekleiven, er lite imponert over Telenors innsats.
– Vi har én linje inn, og vi vet at den er svært utsatt. Da må man i det minste forvente at det blir ryddet rundt linja, og at det blir rettet opp når det varsles om trær på linjene, sier ordføreren.
– Fryktelig sårbart
Avdelingsleder for Hjemmetjenesten i Vågå, Guro Gudbrandsen Einbu, er svært bekymret over tingenes tilstand.
– Vi kjenner på at det er fryktelig sårbart. De ute på bygda som er avhengige av trygghetsalarm, skal kunne være sikre på å få hjelp. Når det ikke er tilfelle, blir det vanskelig å utføre tjenesten vår.
Edith Øygarden selv håper naturligvis at hendelsen ikke gjentar seg.
– Det var veldig kaldt og utrivelig, sier hun.