Han tar imot NRK på kontoret sitt på NTNU på Gjøvik, Mohammad Derawi. Han forteller ivrig om det han mener kommer til å revolusjonere norsk helsevesen.
– Dagens ambulansetjenester klarer ikke å innfri kravet om rask responstid. En ambulansedrone vil løse denne utfordringen, sier Derawi.
Som 29-åring ble han Norges yngste professor. Fagfeltet er biometri og smartteknologi ved Institutt for elektroniske systemer. Nå er han i gang med å virkeliggjøre ideen sin om en ambulansedrone som kan frakte pasienter mer effektivt til og fra sykehusene våre.
Vant kvart million
I høst kunne alle forskere på NTNU skrive en søknad om støtte til prosjekter de har tro på. Søknaden skulle være på 250 ord, og vinneren skulle få 250.000 kroner i støtte.
Mohammad Derawi vant og nå ønsker han å bli den første som utvikler denne typer droner i Norge.
– Droneteknologien har utviklet seg dramatisk og det å sette sammen en ambulansedrone er fullt mulig, forteller den unge professoren.
- Les også: – Droner vil utgjøre en hel næring
- Les også: Vil bruke droner til livredning og søk
Med de 250.000 kronene har han kjørt i gang prosjektet for fullt. En gruppe er satt ned, kick-off-møtet var den 13. november og det første budsjettforslaget er ferdig.
– Vi kommer til å bruke disse første pengene på å skape et større nettverk både nasjonalt og internasjonalt, og knytte kontakter til de som kan tenke seg å være med å realisere og finansiere ideen, sier Derawi.
Aller først skal dronen tegnes. Derawi regner med at det vil koste mellom 10 og 20 millioner kroner å fullføre prosjektet før de kan begynne å bygge dronene.
Ønskes velkommen
Målet er at de første automatisk styrte dronene skal være klare innen ti år. Derawi ser mange bruksområder, men først og fremst kan dronene brukes i oppdrag der vanlige ambulanser eller helikoptre ikke kommer fram.
Dette tas godt imot i sykehussektoren.
– Det med droner og ny teknologi er kjempeviktig for å utvikle de prehospitale tjenestene våre, sier Pål Anders Mæhlum, avdelingssjef for kompetanseavdelingen i Divisjon for prehospitale tjenester i Sykehuset Innlandet.
Mæhlum forteller at de ønsker å være med på denne utviklingen fordi de ser nytten av det.
– Vi er nødt til å tenke framover fordi vi har noen utfordringer med det å for eksempel skaffe oss overblikk på skadesteder, sier sykehussjefen.
Tilbake på NTNU i Gjøvik forteller Mohammad Derawi at de i Dubai allerede har taxidroner under test som de regner med kan frakte vanlige passasjerer innen fem år.
– Neste uke reiser jeg ned dit for å se hvor langt de har kommet, og for å lære litt når vi nå starter opp i Norge, avslutter Derawi.