11 skoler i Norge er med på det landsomfattende prøveprosjektet som skal øke lesegleden blant barn som lærer å lese.
Helt topp
Den pensjonerte logopeden Grethe Guntveit fra Våler i Hedmark har utarbeidet veiledningsheftet i samarbeid med Egemont forlag som skolene bruker.
– Jeg har brukt tegneserier i undervisningen tidligere for elever som har vært litt trege i leseopplæringen. Det har slått an, forklarer Guntveit.
Da hun fikk sjansen til å bli med å lage en plan, slo hun til. Planen går ut på å bruke tegneserier aktivt i undervisningen.
– Håper barna er glad i å lese, og at de liker å lese tegneserier. Vi vil vekke leselysten gjennom tegneserier, forklarer hun.
I veiledningsheftet "Donald Junior" gis det også tips om hvordan tegneserier kan brukes i den øvrige undervisningen.
– Skal gi drahjelp
Guntveit understreker at Donald-lesning er ett supplement til det å lese bøker.
– Det skal være med å gi drahjelp og knekke lesekoden, sier hun.
Også bildene er viktige:
– Ved hjelp av bildene føler barna at de leser. De får fantasi og kan rekke opp hånda sjøl om de ikke har knekket lesekoden enda, sier hun.
Guntveit håper Donald er på full veg inn i den norske skolen.
– Ungene koser seg
Lærer Line Myhrum forteller at de svarte ja med en gang da de ble spurt om å være med. 2.klassen ved Langeland har Donald-undervisning cirka en time i uka.
– Det fungerer, ungene koser seg. Ungene må lese mye for å bli gode til å lese, og da må en prøve ulike ting. Dette er bare positivt, sier hun.
Det syns også Askil Amundsen Hernes.
– Det er gøy og fint. Vi blir flinkere til å lese Donald, sier han.
Thea Torine Westvold Gjølstad er enig.
– Det er morsomt å ha Donald i lekse, sier hun.
SE VIDEO: