Hver fredag konkurrerer elever ved Gjøvik videregående skole i debatteknikk. Temaene er aktuelle, og medelevene strømmer til skolebiblioteket for å høre.
– Vi lærer mye om å pugge fysikkformler og skrive gode prøver, men vi lærer lite om muntlige evner, sier initiativtaker til Gjøvik debattsamfund, Folke Järnbert.
Han ønsket å skape en arena der elever kunne øve på taleteknikk, retorikk og det å fremføre argumenter fra en talerstol. Dette er egenskaper han mener vil gjøre at elevene står sterkere når de kommer ut i yrkeslivet.
– Viser at det går an
Taleteknikk er en del av norskfaget, men for andre fagplaner er det lite rom for å trene elevene muntlig, sier assisterende rektor ved skolen, Nils-Fredrik Pedersen.
Han sier at det har vært nødvendig at lærerne kan dokumentere alt som ligger til grunn for karaktersetting, og dette kan være en grunn til at det har gått ut over satsing på muntlige ferdigheter.
Utdanningsdepartementet har imidlertid en forskrift ute til høring med frist 27. april. Den legger vekt på en helhetlig vurdering av eleven, noe Pedersen håper skal kunne gi større rom for satsing på muntlige evner.
Så langt har debattkonkurranser vært en tradisjon i USA og England. Gjøvikelevene viser at vi kan også i Norge, sier Pedersen.
Finsliping av argumenter
Det er fritime ved Gjøvik videregående skole, men i et av klasserommene øver et titalls elever til ukens debattkonkurranse. Argumentene finslipes og replikker forberedes.
Temaet de har valgt denne uka er «Bør politiet bevæpnes?», et tema som engasjerer Ida Høvik. Det er første gang 2. klassingen skal delta i debatten og hun skal delta på laget som skal være mot væpning av politiet.
For andreklassingen gjelder det å finne argumenter, og se for seg hva motparten kan komme med slik at hun kan parere med gode replikker. Formuleringene begynner å sitte, og så er det å øve slik at fremføringen blir bra.
– Jeg er veldig spent, men jeg lærer veldig mye av dette, sier Ida Høvik.