Brukte 2,2 millioner kroner på folkefesten

Reiselivet brukte i overkant av 2,2 millioner kroner på folkefesten rundt Mjøsa. – Vel anvendte penger, mener de sjøl.

Skibladner minutt for minutt, drone Mjøsa

Skibladners uke på Mjøsa ble en stor suksess og folkefest.

Foto: Luftfoto / NRK

Reiselivsjef Merethe Sandum i Hamarregionen Reiseliv, sier dette er det desidert største prosjektet de involverer seg i i år. Selskapet brukte 1,3 millioner kroner på arrangementene i Hamar og på Atlungstad i Stange. Pengene gikk blant annet til å hyre inn artister.

– Dette er det viktigste vi har gjort. Vi har et årsbudsjett på rundt fem millioner kroner, så dette er en stor satsing, sier Sandum.

Sandum sier kostnadene knyttet til folkefestene ble dekket av prosjektpenger gitt av eierkommunene og fylkesmannen i Hedmark, og derfor ikke belastet det ordinære budsjettet.

Stor trafikk

– Det er vel anvendte penger. Skibladnerkontoret har merket stor trafikk på telefonen og mange bestillinger. Vi har også hatt besøksrekord på turistkontoret, forteller hun. Også hotellene har hatt flere forespørsel.

Hun tror likevel at den store effekten først kommer neste år.

Hun karakteriserer uka slik:

– Vi drømte om at dette skulle bli stort. Men at det skulle bli så stort overgikk alle våre forventninger og drømmer.

Hun mener årsaken til suksessen er et godt samarbeid rundt Mjøsa, en god dialog med NRK og et stort folkelig engasjement.

– Som ungdoms-OL

Bjørn Iddberg hilser Skibladner velkommen på Gjøvik

Skibladners ferd på Mjøsa ble

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Visit Lillehammer gikk også svært tungt inn i arrangementet. Det ble brukt 500.000 kroner på å skape liv og røre da Sommerbåten var i Lillehammer.

– Dette var en satsing på linje med ungdoms-OL, sier sjef for Visit Lillehammer, Ove Gjesdal.

Jeg tror det er litt folkehelse i dette

Arne Jørgen Skurdal, reiselivssjef

Han beskriver det hel som en eventyrlig uke, og noe av hensikten var å få oppmerksomhet på hvor mye distriktet har å by på også på sommerstid.

– At Mjøsa gjenoppdages er viktig for oss, sier Gjesdal.

Arbeidssomt, utrolig morsomt og en knallsuksess. Slik oppsummerer reiselivssjef for Gjøvik og Hadeland Arne Jørgen Skurdal uka.

Han mener også at suksessoppskriften var å gjøre det hele til et felles Mjøs-prosjekt.

– Ingen har ropt mot hverandre, vi har stått sammen om hele prosjektet hele vegen, sier Gjesdal.

Gjøvikregionen brukte også rundt en halv million kroner. Skurdal svarte slik på om det var verdt pengene.

– Det er 17.mai-stemning i utelivsbransjen i Gjøvik. Det rapporteres om rekordomsetning og 19.000 på brygga da Skibladner ankom. Jeg tror det er litt folkehelse i dette, sier Skurdal.

Se sisteetappen til Skibladner fra Hamar til Gjøvik

– Sådd et frø

1. lektor i destinasjonsutvikling og destinasjonsledelse ved BI, Georg Kamfjord tror ikke folkefesten i seg sjøl vil skape noen boom for turismen i området.

– Men erfaringen med å faktisk å ha sett hva Mjøsa kan være som et sommerprodukt og hvilket samarbeid rundt Mjøsa som kan etableres når man vil det, da har man sådd frøet for en langsiktig utvikling som jeg tror kan være veldig interessant, sier han.

Kamfjord tror at et PR- stunt er ferskvare og fort glemt hvis det bare blir med det.

– Det viktigste med begivenheter som dette er hva man skaper rundt det, sier Kamfjord.

Han peker her på samarbeid og kunnskap rundt det som skaper en reiselivsdestinasjon. Kamfjord mener Mjøsa har potensiale til å bli en stor sommerdestinasjon.