Arbeidet etter at Tretten bru raste sammen over Lågen og E6 går sakte framover.
For:
Elvestrekningen er et fredningsområde for fugl, og underveis må det gjøres kontinuerlige risikovurderinger.
Janicke Haug er fagkoordinator for miljø i Innlandet fylkeskommune. Hun sier de er i en akuttfase nå.
Lastebilen som står på brua har nærmest full tank med diesel. Den har også kalk som ligger løst på planet.
– Å fjerne kalken kan innebære en fare for mer ustabilitet i bruelementet. Vi er også redd for den store høyden lastebilen står i. Vi ønsker å få bruelementet senka kontrollert ned mot vannflaten for å unngå at bilen tipper.
Med mindre fallhøyde kan de lettere få bilen på land, og få kontrollert både kalk og diesel, sier hun.
Undersøker del for del
Deler av Tretten bru er impregnert med kreosot, et kreftfremkallende stoff som også er forbundet med miljøfare.
– Vi ønsker ikke å få dette i vannet. Men det kan være vanskelig å unngå, sier Haug.
Hun forteller at de har tett dialog og vurderinger mot naturvernavdelingen og forurensnings-avdelingen hos Statsforvalteren. De er også underretta Kystverket som øverste miljømyndighet.
Flere bruelementer er nå løftet inn på land. Der blir de kappet opp og undersøkt nærmere.
Samferdselssjef i Innlandet Aud M. Riseng sier de må gå forsiktig fram.
– Nå er det viktig å gjøre ting klokt slik at en får sikret de bevisene en trenger for å finne årsaken. For hvis brua detter ned slik den ligger nå, da er bevisene ødelagt, sier hun.
Kappingen av bruelementene gjøres i samråd med politiets etterforskere, Havarikommisjonen og ekspertgruppen som er satt ned.
Et fagverk fra brua som ble løftet vekk onsdag ettermiddag veide 15 tonn.
Vanskelig arbeid
Det er fortsatt uvisst når og hvordan den over 50 tonn tunge lastebilen som står fast på brua skal fjernes.
Jobben med å fjerne lastebilen og brua har vist seg å være både vanskelig og risikofylt.
– Vi må gjøre kontinuerlige risikovurderinger underveis. Sikkerheten til de som gjør jobben er det viktigste, sier Riseng.
Lastebilen må vekk før de kan fjerne mer av brua som ligger over E6.
– Den opprinnelige planen med å fjerne lastebilen var for risikofylt sånn som brua står nå, på skrå. Nå er sikkerhetsvurderingen at brua må ned og det skal skje kontrollert, sier Aud Riseng.
Håpet er at lastebilen vil bli stående i vater på brua når de får senket den.
Midt på brua
Det var mandag morgen 15. august at Tretten bru i Gudbrandsdalen knakk sammen mens en personbil og en lastebil var ute på brua.
Det var en person i hvert kjøretøy. Begge kom uskadet fra hendelsen.
Lastebilføreren, Terje Brenden, hadde den verste arbeidsdagen i livet sitt da brua han kjørte på kollapsa.
– Jeg trodde jeg skulle dø, sa han til lastebil.no.
Brenden, som kom seg til midten av brua før den raste, så at asfalten begynte å bølge opp og ned foran seg som et jordskjelv.
Setter opp midlertidige bruer
Brua i limtre var nær 150 meter lang og 10 meter bred. Statens vegvesen fant en feil på den nå kollapsede brua under en inspeksjon i 2016.
Tirsdag kveld ble besluttet å stenge 14 fagverksbruer i tre, i påvente av at årsaken til brukollapsen på Tretten blir klar.
Bruene ligger i Viken fylke (8), Innlandet fylke (5) og Nordland fylke (1).
Statens vegvesen arbeider nå med å sette inn midlertidige bruer som erstatning for noen av de 14 stengte fagverksbruene. Dette er de stedene der stengningen har størst konsekvenser for trafikantene, melder de i en pressemelding.
De midlertidige bruene vil ha samme bæreevne som permanente bruer, men være smalere og dermed få noe redusert framkommelighet.
– Arbeidet med å finne årsaken til at Tretten bru kollapset kan ta tid, og det er usikkert hvor lenge vi må holde de 14 bruene stengt, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
Krevende arbeid
Påtaleansvarlig Hans Petter Ommedal i Innlandet politidistrikt forteller at det er et krevende arbeid å finne ut hvordan brua kunne rase etter bare ti år.
Norske bruer prosjekteres med en levetid på 100 år.
– Det er 1000 kroner-spørsmålet som vi prøver å finne ut, sier han.
I forbindelse med arbeid er det ilagt flyforbud i arbeidsområdet frem til fredag 19. august klokka 10:00. Forbudet gjelder opp til 2500 fot.