Bretting av papirfly er også matte

Matte er ikke bare pugging av gangetabell og tunge mattebøker. Det er også bretting av papirfly og bygging av lavvo.

Elever i Sør-Østerdal har gjort matte til et morsomt fag. For bretting av papirfly og bygging av lavvo er også matematikk.

Reporter Kurt Sivertsen/fotograf Bjørn Opsahl.

Elever i Sør-Østerdal har gjort matematikk til et morsomt fag. Gjennom prosjektet Mattelyst har elevene fått prøve nye måter å lære matematikk på, blant annet med papirfly.

Lek + matte = gøy

– Dette er morsomt. Vi har laget tabeller, søylediagrammer og lister, sier 5.-klassingen Karl Even Olbergsveen fra Hernes skole.

Han får støtte fra klassekamerat Lauritz Linderud.

– Det er veldig gøy, og gjøre noe annet enn bare å sitte og regne matte i en bok.

Matteprosjekt

Man finner matematikk i mange ting, blant annet et papirfly.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Olbergsveen viser hvordan man bretter et hvit ark til et fly, men det er slett ikke bare lek.

– Først tar du to trekanter inn, og så tar du to trekanter inn til. Da har vi fått et trapes, og så lager vi vinger, forklarer Olbergsveen og kaster flyet av gårde.

Så er det fram med målebandet for å måle hvor langt papirflyet holdt seg i luften.

– Det ble seks meter, konstaterer han.

Matte + sammenheng = forståelse

Matte i skolegården, i tegning og forming. Ikke bare hjelper det mot tidvis manglende motivasjon og svake resultater. Når matte blir mer enn bare tall øker også forståelsen.

– Det er det som har manglet. De har regnet uten å ha skjønt det. Nå har vi satt matematikken inn i en sammenheng, som valget, samfunnsfag eller resultater. Man setter det inn i en sammenheng som gjør det forståelig, sier skolesjef i Elverum, Tord Arnesen.

Onsdag fikk de vist litt av det de hadde lært på Skogmuseet i Elverum.

Matteprosjekt

Koppang-elevene måtte også måle lengden på trærne de skulle bruke i lavvoen for å se om trærne var lange nok.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Lavvobygging = matte

Elevene på Koppang hadde til og med bygget lavvo som matteprosjekt.

– Det er mange ting som er matte i en lavvo. Det er symmetri for stokkene må stå symmetrisk for at det skal være i balanse. Lavvo er også en kjegle som er en romfigur, og vi måler omkrets, forteller elevene.

Lærer Silje Haug sier at de merker at barna lærer av denne måten å ha matematikk. Blant annet på prøveresultater.

– Vi ser at det vi har gjort ute er bedre på prøver nå enn før, sier Haug.

Elevene er sjøl mener de lærer mer.

– Absolutt. Mye mer.