Mens stadig flere norske bedrifter flagger ut, så blir Gudbrandsdalens Uldvarefabrik ved sin lest i Lillehammer.
Kunder langveis fra
Det er et paradoks at en 125 år gammel, og ikke minst liten, bedrift i Innlands-Norge makter konkurransen med billige masseproduserende fabrikker i Kina, India og Øst-Europa.
Sauens ytre gjøres om til stoffer og tekstiler av så høy kvalitet, at 2/3-deler av produksjonen eksporters til et knallhard internasjonalt marked
– Noen av våre kunder er cruiseskip og ferjer. Det er veldig mange ferjer som bruker vårt produkt for å øke komforten for sine passasjerer, sier eier og teknisk direktør, Ragnvald Svarstad.
De ansatte betyr mye
Mange av de 65 ansatte har arbeidet her i både 30 og 40 år. Og kanskje er kunnskap, lojalitet og godt arbeidsmiljø noe av hemmeligheten.
– Jeg synes det er godt arbeidsmiljø. Det blir nesten som en stor familie vi som er her, sier en av de ansatte, Vera Aasvestad.
Fem generasjoner Svarstad kan fornøyde skue både tilbake og framover i tid.
Dagens eiere, tremenningene Ragnvald og Frode Svarstad har aldri vurdert å flagge familiebedriften ut til et lavkostland.
– Vi vil gjerne ha kontroll. Her har vi alle prosesser på huset. Vi stopper hvis det ikke blir riktig, og gjør det på nytt. Vi kan levere til avtalt tid til våre kunder. De ansatte er helt avgjørende i denne prosessen, sier Ragnvald Svarstad.