Båtene for millioner forlater aldri havna

Redningsselskapet anslår at på de beste dagene i sommer brukes omtrent 20 prosent av båtene på Mjøsa. Da står fremdeles båter verdt flere hundre millioner kroner fortøyd i havnene.

Båter på Mjøsa

I de største havnene rundt Mjøsa ligger det til sammen omtrent 3000 båter. Men selv når sommerværet viser seg fra sin aller beste side er det kun et fåtall som forlater havnene.

Foto: Wanda Natalie Nordstrøm

Rolige Mjøs-bølger skvulper mot steinmoloen på Vikodden båthavn i Gjøvik. Sola står høyt på himmelen og steiker godt i nakken. Rett innafor moloen ligger om lag 300 båter fortøyd.

Utafor moloen, ute på Mjøsa, er det ikke et eneste fartøy å skimte.

3000 båter i havnene

I havnene i Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Moelv, Brumunddal, Kapp, Stange, Tangen, Totenvika, Minnesund og Eidsvoll ligger det om lag 3000 båter.

Snittprisen på båter til salgs i Hedmark og Oppland på finn.no den siste uka er i overkant av 100 000 kroner.

– Man begynner gjerne med en båt som er cirka 18–20 fot lang for å sjekke som man liker båtlivet. Og så tenker man gjerne «Nei, søren heller, jeg skulle hatt en som er litt større», så da går man plutselig opp tre fot, forklarer hilde Sveen Foss, som sitter ved respatexbordet utenfor båten på brygga i havna på Vikodden i Gjøvik.

Hun forteller at hun og mannen skal investere i noe litt større.

Så om vi pruter lite grann, så kan vi si at 100 000 kroner er en ganske saklig gjennomsnittspris på den gjennomsnittlige båten på Mjøsa

Båter på Mjøsa

Selv om sola steiker og himmelen er blå og fin, er det ikke en båt å skimte ute på Mjøsa.

Foto: Wanda Natalie Nordstrøm

Flere hundre millioner fortøyd

Når vi da ganger gjennomsnittsprisen på den gjennomsnittlige Mjøs-båten med antallet båter i de største havnene rundt Mjøsa, så viser det seg at det ligger båter til en verdi av cirka 300 millioner kroner i havn ved innsjøen.

Både redningsselskapet og havnesjefene kan opplyse at kanskje 20 prosent av båtene vil være å finne utpå fjorden hvis det er en ekstra fin sommerdag.

Men da ligger fremdeles snaut to og et halvt tusen av båtene fortøyd i havnene. To og et halvt tusen båter verdt om lag 250 millioner kroner, som ikke brukes.

Hagebåt-forening

Havnesjefen i Vikodden båthavn på Gjøvik Sturla Korshavn, sier han er fornøyd med båtsesongen i år. Han tror årsaken til den labre båttrafikken på Mjøsa skyldes at mye av båtfolket har trukket utenlands før godværet slo til.

– Vi hadde en rekordvåt juli og så en rekordtørr juli, så jeg vil tippe at det er mange av båteierne som har reist utaskjærs, forklarer Korshavn.

Men han legger til at noen av båteierne kanskje bør vurdere å bli landkrabber.

– Det stemmer at det nok er en del som ikke bruker båtene sine og som kanskje heller burde vært medlem av hagebåt-foreningen, flirer havnesjefen.