Maria Pettersen Næstad er en av fem overgangslærere i Lillehammer.
Hun følger barna fra 1. desember i barnehagen og helt frem til 1. desember inn i det første skoleåret til elevene.
– Jeg synes det er veldig modig av kommunen å satse på dette, sier Næstad.
Hun har allerede sett effekten en overgangslærer kan ha på barna.
Satsingen som gjøres på overgangslærere i Lillehammer er unik i Norge. Nå lar flere kommuner seg inspirere av arbeidet Næstad gjør.
- – Altfor mange barn opplever at det ikke passer inn eller får det til, skriver kronikkforfatteren:
Emma (6): – Da er vi trygge
I 2018 ble det vedtatt å etablere fem overgangslærer-stillinger i Lillehammer. Det finnes andre kommuner som har ansatt overgangslærere, men ikke i samme skala.
Næstad sier hun har merket en positiv effekt både for barna og foreldrene.
– Dette er godt på mange plan. Jeg ser at trygge barn lærer bedre og at de har det morsommere. Jeg har veldig trua på dette, sier hun.
6 år gamle Emma har nylig begynt i første klasse på Vingar skole i Lillehammer.
I barnehagen hadde hun Næstad som pedagog. Førsteklassingen sier hun liker å ha et kjent fjes til stede på skolen.
– Jeg syns det er gøy, fordi da er vi trygge når vi er redde for de andre voksne, sier hun.
- Etter hundrevis av år med fri leksetradisjon skal skolene kunne kreve at elever gjør lekser på fritiden. – Baklengs inn i fremtiden, sier kritikere.
Blir kontaktet av andre kommuner
Hanna Diesen Øvre er rådgiver i Tidlig innsats i Lillehammer. Hun mener en overgangslærer er med på å styrke samarbeidet mellom barnehagene og skolen.
– Ved å ha en overgangslærer som kjenner det pedagogiske innholdet i barnehagen kan vi sikre kontinuiteten mellom barnehage og skole på et bedre vis enn tidligere, sier hun.
Øvre forteller at hun har blitt kontaktet av flere kommuner som har latt seg inspirere av opplegget i Lillehammer.
– De tar kontakt med oss for å høre hvilke erfaringer vi gjør oss. Dette er jo unikt i nasjonal sammenheng, sier hun.
Øvre mener det er viktig å lage et miljø der det er gøy å lære. Det mener hun skjer gjennom lek.
– Det er kjempefint å ha en som kjenner den lekbaserte læringen fra barnehagen, og som kan ta den med seg inn i skolen, forteller hun.
Forsker: Overganger kan være kritiske faser
Thomas Nordahl er pedagogikkforsker, professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet.
Han sier overganger i utdanningssystemet kan være kritiske faser for barna.
– De som har hatt utfordringer i barnehagen har større sjanse for å få utfordringer på barneskolen, sier han.
Nordahl tror en slik ordning kan være fint for å gi de barna den tryggheten de trenger.
Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) forteller at kommunene selv kan bestemme om de ønsker å innføre ordningen om overgangslærere.
Hun er imidlertid positiv til ordningen.
– Jeg synes det er spennende at kommuner har denne typen ordninger, så lenge elevene har kvalifiserte lærere slik regelverket har krav om.
Melby mener også det er viktig at barna føler seg trygge i overgangen fra barnehagen til første klasse, slik at elevene blir mer åpne for læring.
– En trygg overgang fra barnehagen til skolen er viktig for at barna skal kunne glede seg og begynne på skolen med nysgjerrighet og pågangsmot, sier hun.
- Aldri før har det vært så mange søkere til sørsamiske barnehager. Dette har ført til at kommunene må ta grep:
Ønsker større tilbud
Det er fremdeles mange barn i Lillehammer som ikke har en overgangslærer.
Og selv om Maria Pettersen Næstad er fornøyd med satsingen på overgangslærere i Lillehammer, håper hun på enda større satsing fremover.
– Drømmesituasjonen er at vi har en til hver barneskole, sier hun.
- Barneskolebarn kommer seg lett inn på medelevers skolekontoer. Der får de tilgang til å sende meldinger og endre på innleveringer: