Hopp til innhold

Maria Næstad er overgangslærer: – Jeg har veldig trua på dette

Overgangen fra barnehage til skole kan være tøff for mange. For å gi barna en tryggere start har Lillehammer kommune innført overgangslærere.

Overgangslærer på tur med elever hun har fulgt siden barnehagen.

ET KJENT FJES: Natalie og Emma har akkurat begynt i første klasse på Vingar skole i Lillehammer. Her er de sammen med Maria som de kjenner godt fra barnehagen.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK

Maria Pettersen Næstad er en av fem overgangslærere i Lillehammer.

Hun følger barna fra 1. desember i barnehagen og helt frem til 1. desember inn i det første skoleåret til elevene.

– Jeg synes det er veldig modig av kommunen å satse på dette, sier Næstad.

Hun har allerede sett effekten en overgangslærer kan ha på barna.

Satsingen som gjøres på overgangslærere i Lillehammer er unik i Norge. Nå lar flere kommuner seg inspirere av arbeidet Næstad gjør.

Førskolelærer sammen med elev. Hun har fulgt han i overgangen fra barnehagen til skole.

TRYGGHET: Barn i Lillehammer kommune blir fulgt opp av overgangslærere. De følger barna siste halvåret i barnehagen og første halvåret på barneskolen.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK
  • – Altfor mange barn opplever at det ikke passer inn eller får det til, skriver kronikkforfatteren:

Emma (6): – Da er vi trygge

I 2018 ble det vedtatt å etablere fem overgangslærer-stillinger i Lillehammer. Det finnes andre kommuner som har ansatt overgangslærere, men ikke i samme skala.

Næstad sier hun har merket en positiv effekt både for barna og foreldrene.

– Dette er godt på mange plan. Jeg ser at trygge barn lærer bedre og at de har det morsommere. Jeg har veldig trua på dette, sier hun.

Overgangslærer med elever i Lillehammer kommune.

TETT OPPFØLGING: Ved å følge barna i overgangen får Næstad mulighet til å vite akkurat hva de har lært tidligere og ikke.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK

6 år gamle Emma har nylig begynt i første klasse på Vingar skole i Lillehammer.

I barnehagen hadde hun Næstad som pedagog. Førsteklassingen sier hun liker å ha et kjent fjes til stede på skolen.

– Jeg syns det er gøy, fordi da er vi trygge når vi er redde for de andre voksne, sier hun.

Barn som har hatt med seg en overgangslærer fra barnehagen til skolen.

MANGE NYE: (f. v) Emma, Natalie og Tobias er fornøyde med å ha med seg en overgangslærer inn i skolen.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK
  • Etter hundrevis av år med fri leksetradisjon skal skolene kunne kreve at elever gjør lekser på fritiden. – Baklengs inn i fremtiden, sier kritikere.

Blir kontaktet av andre kommuner

Hanna Diesen Øvre er rådgiver i Tidlig innsats i Lillehammer. Hun mener en overgangslærer er med på å styrke samarbeidet mellom barnehagene og skolen.

– Ved å ha en overgangslærer som kjenner det pedagogiske innholdet i barnehagen kan vi sikre kontinuiteten mellom barnehage og skole på et bedre vis enn tidligere, sier hun.

Øvre forteller at hun har blitt kontaktet av flere kommuner som har latt seg inspirere av opplegget i Lillehammer.

– De tar kontakt med oss for å høre hvilke erfaringer vi gjør oss. Dette er jo unikt i nasjonal sammenheng, sier hun.

Lillehammer kommune satser på overgangslærere.

POSITIVE TILBAKEMELDINGER: Øvre mener ordningen er med på å sikre kontinuiteten i det pedagogiske i skolene. Hun forteller at de har fått mange gode tilbakemeldinger etter at de startet ordningen. – Mange er nysgjerrige på hvordan tiltaket fungerer.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK

Øvre mener det er viktig å lage et miljø der det er gøy å lære. Det mener hun skjer gjennom lek.

– Det er kjempefint å ha en som kjenner den lekbaserte læringen fra barnehagen, og som kan ta den med seg inn i skolen, forteller hun.

Forsker: Overganger kan være kritiske faser

Thomas Nordahl er pedagogikkforsker, professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet.

Han sier overganger i utdanningssystemet kan være kritiske faser for barna.

– De som har hatt utfordringer i barnehagen har større sjanse for å få utfordringer på barneskolen, sier han.

Nordahl tror en slik ordning kan være fint for å gi de barna den tryggheten de trenger.

Skoleforsker Thomas Nordahl

SMART LØSNING: Skoleforsker Thomas Nordal forteller at alle overganger i skolesystemet er sårbare.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) forteller at kommunene selv kan bestemme om de ønsker å innføre ordningen om overgangslærere.

Hun er imidlertid positiv til ordningen.

– Jeg synes det er spennende at kommuner har denne typen ordninger, så lenge elevene har kvalifiserte lærere slik regelverket har krav om.

Statsminister og kunnskapsminister på skolebesøk

POSITIV: Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) er positiv til ordningen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Melby mener også det er viktig at barna føler seg trygge i overgangen fra barnehagen til første klasse, slik at elevene blir mer åpne for læring.

– En trygg overgang fra barnehagen til skolen er viktig for at barna skal kunne glede seg og begynne på skolen med nysgjerrighet og pågangsmot, sier hun.

  • Aldri før har det vært så mange søkere til sørsamiske barnehager. Dette har ført til at kommunene må ta grep:

Ønsker større tilbud

Det er fremdeles mange barn i Lillehammer som ikke har en overgangslærer.

Og selv om Maria Pettersen Næstad er fornøyd med satsingen på overgangslærere i Lillehammer, håper hun på enda større satsing fremover.

– Drømmesituasjonen er at vi har en til hver barneskole, sier hun.

Overgangslærer på tur med elever hun har fulgt siden barnehagen.

ET KJENT FJES: Natalie og Emma har akkurat begynt i første klasse på Vingar skole i Lillehammer. Her er de sammen med Maria som de kjenner godt fra før.

Foto: Marte Iren Noreng Trøen / NRK
  • Barneskolebarn kommer seg lett inn på medelevers skolekontoer. Der får de tilgang til å sende meldinger og endre på innleveringer:

Flere saker fra Innlandet