Hopp til innhold

Her holder bremsene på å falle av

Se skrekkbildene fra det litauiske vogntoget, som skulle kjøre gjennom halve Norge nesten uten bremser.

Semitrailer uten bremsekraft

På denne semitraileren er innfestingen til bremseklokken defekt og holder på å falle av. Se den røde sirkelen. Konsekvensen er manglende bremsekraft.

Foto: Montasje / Statens vegvesen

Trekkvogn og semitrailer i svært dårlig stand

En trekkvogn og en semitrailer står nå på Husum kontrollstasjon i Løten med kjøreforbud.

Foto: Trond Ivan Hagen / NRK

Vogntoget kom i går over svenskegrensa ved Magnor i konvoi med tre andre vogntog fra Litauen, og skulle helt opp til Ålesund. Men på fylkesvei 24 i Stange sto kontrollørene fra Statens vegvesen klare og fikk stoppet videre ferd.

– Vi er glad vi fikk kjøretøyene vekk fra veien slik at flere trafikanter slapp å møte dem. Slike alvorlige feil på så store kjøretøy kan forårsake tragiske ulykker, sier Geir Thomas Finstad, kontorsjef i Statens vegvesen.

Politianmeldelse

Det var feil og mangler på alle de fire litauiske vogntogene. På to av dem var det svært alvorlige mangler, og vogntogene fikk kjøreforbud. En av sjåførene blir også politianmeldt.

– Dette vogntoget hadde tilnærmet ingen brems på semitraileren. Bremsene hadde ikke bremsebelegg, gikk stål mot stål, og hadde løse bremseklokker. Dessuten var ABS-systemet defekt og akslingene var løse, forklarer Finstad.

Slitt styrekule

Litauisk semitrailer uten bremsekraft

Her er det ikke bremsebelegg slik at bremsene går stål mot stål.

Foto: Statens vegvesen

På trekkvognen på et av de andre vogntogene var styrekulen så slitt at den kunne falt av.

Vogntog med store mangler har blitt et kjent fenomen på norske veier. Geir Thomas Finstad forteller at sjåførene skjønner hvorfor de ikke får reise videre.

– Når vi viser dem manglene har de forståelse for hvorfor vi reagerer, og at vogntogene må stå, sier Finstad.