Hopp til innhold

– Ikke nærmere høyhastighetstog

– Jeg vet ikke om høyhastighetsrapporten som kom i dag gjør at vi har kommet noe nærmere noen realisering av høyhastighetstog, mener fylkesråd for samferdsel i Hedmark, Per Gunnar Sveen.

Lyntog

I dag la Jernbaneverket fram sin utredning om høyhastighetstog.

Foto: GABRIEL BOUYS / AFP

Den store utredningen om høyhastighetstog ble lagt fram av Jernbaneverket i dag. Mange har vært spente før dagens pressekonferanse om utredningen.

Flere lokalpolitikere frykter blant annet at et eventuelt lyntogprosjekt kan gå ut over andre viktige samferdselsoppgaver.

Fylkesråd for samferdsel i Hedmark, Per Gunnar Sveen frykter at et slikt prosjekt vil gå ut over andre jernbaneprosjekter i Innlandet.

– Det store spørsmålet er om dette er riktig bruk av penger når vi snakker om å se helheten på infrastrukturen. Det er viktig og også ha fokus på de prosjektene vi allerede er i gang med, mener Sveen.

Les også:

Kan ha dobbeltspor først

I vårt distrikt har det vært mye diskusjon om strekningen bør legges til Østerdalen eller Gudbrandsdalen. Rapporten gir ikke tydelige svar på dette nå.

Ivar Odnes, fylkesleder i Oppland Senterparti

Fylkesvaraordfører i Oppland, Ivar Odnes er glad for at det ikke er noen motsetning mellom utbygging av Intercitytog og høyhastighetstog.

Foto: NRK

Men det jernbanedirektør Elisabeth Enger ga svar på i dag var at det ikke er noe problem å bygge dobbeltspor mellom Oslo og mjøsbyene før det bygges høyhastighetstog.

– Det er ikke et spørsmål om intercity eller høyhastighetsutbygging. Det er fullt mulig og hensiktsmessig i et land og kombinere flest mulig hensikter, sa Enger på en pressekonferanse i dag.

Flere politikere i vår region har fryktet at en utbygging av intercitytog med dobbeltspor mellom Oslo og mjøsbyene kan være i fare hvis høyhastighetstog blir prioritert.

Engen mener at disse to utbyggingene ikke står i motsetning til hverandre.

– Et godt utgangspunkt

Fylkesvaraordfører Ivar Odnes i Oppland er fornøyd med rapporten som kom i dag.

– Det var ikke så mye overraskende som kom fram. Men mange nyttige sammenligninger ble presentert, mener Odnes.

Det store prosjektet vil koste tusen milliarder kroner.

Utredningen som pågår nå vil bli tatt stilling til i Stortinget i 2012 i forbindelse med Nasjonal transportplan, sier Odnes.

Flere saker fra Innlandet