Ifølge en undersøkelse fra 2013 er folk opptatt av å holde seg sunne og leve aktive liv. Trenden blir bare sterkere, sier trendforsker Lene Lervik-Olsen ved Handelshøgskolen BI. Hun viser til flere undersøkelser både her og i utlandet gjennom selskapet Trendwatching.
Undersøkelsene viser at folk i alle aldre blir stadig mer opptatt av miljø og bærekraft.
– Folk ønsker nå å ta mer tak i egne liv og ser at de selv må bidra og gjøre noe aktivt. Det er ikke lenger nok for folk å betale CO2-avgift, sier Lervik-Olsen.
Hun mener grunnen til denne trenden er at forbrukerne ser at overdreven bruk har konsekvenser og at det gjør at folk tenker mer på hvordan produkter kan gjenbrukes og gjenvinnes.
– Folk vil gjerne at ungene skal kunne leve sunne liv i sunne omgivelser, sier Lervik-Olsen.
- Les mer:
Håper på tilflytting
Inne på møterommet på rådhuset i Gran kommune, står næringsrådgiver Gunnar Haslerud bøyd over sentrumskartet sammen med regionkoordinator for Hadeland, Sigmund Hagen. De håper at grunneiere og utbyggere i Hadelandsregionen vil satse på bærekraftige boområder nå som politikerne har lagt til rette for en grønn satsing.
– Dette passer perfekt inn i profilen på Hadeland der vi har satsing på det grønne med bioenergi, grønne energikommuner og nå også har ansatt en klimapådriver, sier regionkoordinator Sigmund Hagen.
Politikerne i de tre Hadelandskommunene har satt av 100.000 kroner for å se nærmere på på muligheten for etablere såkalte økolandsbyer.
Inspirasjon har de fått av nabokommunen Hurdal, der Norges første økolandsby ble etablert for 12 år siden.
Krever mer av produsentene
Økolandsbyen i Hurdal opplever stor pågang av folk som vil bo i hus som er bærekraftige. Trendforsker Lene Lervik-Olsen er ikke overrasket.
– Tendensen om en veranda i byleilighet for å dyrke egne grønnsaker utvikler seg, og folk ser verdier på andre områder i livet enn før, sier hun. Dette gjelder både unge, barnefamilier og eldre.
Mens kjøpestopp var veldig trendy i 2013/2014, vil 2015 bli et år der folk forventer at også store merkevarer tør ta upopulære standpunkt for å støtte viktige saker, mener forskerne. Et eksempel er et