Hopp til innhold

– Uheldig at Heiberg profilerer eget selskap

Emil Søbak Gundersen sier at han ikke vet om Gerhard Heiberg bryter regler når han reklamerer for sitt private rådgivningsselskap under OL. – Heiberg sier at dette er en uheldig sak for ham, det er jeg enig i, sier Søbak Gundersen.

Emil Søbak Gundersen

Emil Søbak Gundersen mener at alle bør holde seg til reglementet, enten de er utøvere eller IOC-medlemmer.

Foto: Elin Fossum / NRK

IOC-styremedlem Gerhard Heiberg sitt navn brukes aktivt i markedsføringen av selskapet Nordic China Advisory AS.

– Jeg er døråpner for selskapet, sier Heiberg.

– Vi kan ikke gjøre noe

Emil Søbak Gundersen driver sammen med Thomas Alsgaard det private langrennslaget Team LeasePlan Go. De har to utøvere i OL, Andrew Musgrave og Anders Södergren, og synes det er helt greit å forholde seg til strenge regler rundt reklame og markedsføring.

– Vi kan i hovedsak ikke gjøre noe som helst under OL. Og det forholder vi oss helt greit til, sier han.

Strenge regler

heiberg

Mens IOC og Gerhard Heiberg slår kraftig ned sørgebind og Ludo-reklamer, reklamerer den samme IOC-toppen Heiberg for sitt private rådgivningsselskap under OL

Foto: Eeg, Jon / NTB scanpix

Å reklame for andre selskaper enn de offisielle sponsorene under OL er nemlig strengt forbudt for utøverne, ifølge Det olympiske charter. Da Marit Bjørgen dukket opp i en reklame for Idar Vollviks mobilselskap Ludo, rykket Gerhard Heiberg ut og advarte om at Bjørgen kunne miste OL-gullet fra 15-kilometeren.

Søbak Gundersen sier at han ikke vet om Gerhard Heiberg bryter regler når han reklamerer for sitt private rådgivningsselskap under OL.

– Men Heiberg sier selv at dette er en uheldig sak for ham, det er jeg enig i, sier Søbak Gundersen.

– Navnet Heiberg er nok i Kina

– Attraksjonen er det som henger igjen etter at jeg hjalp kineserne i forbindelse med å få OL og gjennomføre OL, så navnet Heiberg er mer enn nok i Kina. Og sånn er det.


Det sier IOC-styremedlem Gerhard Heiberg om hvorfor hans navn, bilde og IOC-meritter aktivt brukes i markedsføringen av selskapet Nordic China Advisory AS. Sammen med holdingselskapene Styrbjørn og HCA Melbye etablerte Gerhard Heiberg og sønnene Christian og Halvor i 2011 rådgivningsselskapet som tar mål av seg til å bli «det ledende grenseoverskridende rådgivningsselskapet og transasjonsserviceselskapet som tilrettelegger for grenseoverskridende muligheter mellom de nordiske land og Kina».

Lockout av markedsføring

Søbak Gundersen sier han synes det er helt greit at det ikke er lov å reklamere for andre selskaper enn de offisielle sponsorene under OL.

– Men det er uheldig at Heiberg profilerer eget selskap under OL-perioden på 16 dager. For da er det egentlig er en lockout for markedsføring.

– Et reglement er vel et reglement, og det bør vel også IOC-medlemmene forholde seg til, mener han.

Advarte Norge

IOC ga også det norske langrennslandslaget en reprimande for å ha brukt sørgebånd under kvinnenes 15 kilometer lørdag. Heiberg sa da at Norge måtte skjerpe seg.

– Norge er i utgangspunktet kjent for å være arrogante. Og dette hjelper jo ikke akkurat på imaget, sa Heiberg da.

Heiberg ba Norge rydde opp slik at det ikke ble mer bråk.

– Jeg håper at det ikke blir flere advarsler. La oss håpe at tingene roer seg og at det går uten flere advarsler, sa Heiberg.

Flere saker fra Innlandet