I forslaget til statsbudsjett for 2012 foreslår regjeringen å sette av 600 millioner kroner til riksvei 2 mellom Kongsvinger og Slomarka.
Men så står det også, at det forutsettes at pengene i sin helhet skal stilles til disposisjon av bompengeselskapet. Det gjelder før bilene kan kjøre på vegen.
Også på E6 skal mesteparten av beløpet regjeringen vil bevilge, betales med bompenger.
Guttorm Tysnes i Lastebileierforbundet i Hedmark og Oppland er oppgitt.
– Lastebilnæringen er veldig bekymret fordi det ser ut til å bli skyhøye bompriser i Innlandet, sier Tysnes.
Han frykter at Innlandet blir ytterligere akterutseilt i forhold til fylkene som ligger sør for Oslo og som har kommet lenger i vegutbyggingen. De har lavere priser og blir før ferdig med bompengebetalingen, sier Guttorm Tysnes.
Bilistene betaler mer enn staten
På riksvei 2 er det en 16, 5 kilometer lang strekning som skal bygges ut til firefelts veg med midtrekkverk.
Arbeidene med vegen starter på mandag og prosjektet skal etter planen åpnes for trafikk i 2014.
– For første gang bidrar bilistene med mer penger enn staten til vegutbyggingen, sier stortingspolitiker fra Hedmark, Gunnar Gundersen i Høyre.
Han mener det ikke skal være 100 prosent bompengefinansiert på riksvei 2, og sier det er i tilfelle er helt uakseptabelt.
Andre etappe av E6-utbyggingen mellom Gardermoen og Kolomoen i Stange får 320 millioner kroner i forslaget til statsbudsjett neste år. 280 av disse millionene skal betales med bompenger.
Ødeleggende for næringslivet
Når det gjelder lastebilnæringen, sier Guttorm Tysnes at det til slutt er kundene deres som får regninga.
– Høye bomavgifter vil kunne virke konkurransevridende slik at vi kommer dårligere ut enn andre i Oslo-området, ja, sier Tysnes.
Han mener at bedre veger ikke kan spare dem like mye som de må ut med i bompenger.
Vegsjefen i Oppland, Arild Evensen, tror vi bare må venne oss til bompengene.
– I Oppland er det tre prosjekter som kan starte neste år, forutsatt at det blir ved hjelp av bompenger, sier han.
Bedre å betale per kilometer
Tysnes og lastebilnæringa vil ikke venne seg til det.
– Nå er det opp mot 93 prosent bompengefinansiering, og slik kan vi ikke ha det, sier Guttorm Tysnes.
Han liker forslaget til Oppland fylkeskommune, som mener man bør se på et mer rettferdig system, der bilistene betaler for antall kilometer de kjører ikke avhengig av når vegen blir bygget ut.