Hopp til innhold

100 prosent bompenger på rv 2

Regjeringen vil at det skal brukes 600 millioner kroner på utbygging av riksvei 2 neste år – men det er bilistene som skal betale. Hele beløpet skal komme fra bompenger. Lastebileierforeninga raser.

Bompenge-skilt

Regjeringen forutsetter at hele eller store deler av vegubyggingen betales med bompenger.

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

I forslaget til statsbudsjett for 2012 foreslår regjeringen å sette av 600 millioner kroner til riksvei 2 mellom Kongsvinger og Slomarka.

Men så står det også, at det forutsettes at pengene i sin helhet skal stilles til disposisjon av bompengeselskapet. Det gjelder før bilene kan kjøre på vegen.

Også på E6 skal mesteparten av beløpet regjeringen vil bevilge, betales med bompenger.

Fra lastebil til fotball

Guttorm Tynes i Norges Lastebileierforbund i Hedmark og Oppland raser mot bompenger.

Foto: NRK / NRK

Guttorm Tysnes i Lastebileierforbundet i Hedmark og Oppland er oppgitt.

– Lastebilnæringen er veldig bekymret fordi det ser ut til å bli skyhøye bompriser i Innlandet, sier Tysnes.

Han frykter at Innlandet blir ytterligere akterutseilt i forhold til fylkene som ligger sør for Oslo og som har kommet lenger i vegutbyggingen. De har lavere priser og blir før ferdig med bompengebetalingen, sier Guttorm Tysnes.

Bilistene betaler mer enn staten

På riksvei 2 er det en 16, 5 kilometer lang strekning som skal bygges ut til firefelts veg med midtrekkverk.

Arbeidene med vegen starter på mandag og prosjektet skal etter planen åpnes for trafikk i 2014.

Gunnar A. Gundersen og Rune Øygarden

Høyres Gunnar Gundersen (t.v i bildet) sier det er helt uakseptabelt at bilistene skal betale alt.

Foto: Helle Therese Kongsrud

– For første gang bidrar bilistene med mer penger enn staten til vegutbyggingen, sier stortingspolitiker fra Hedmark, Gunnar Gundersen i Høyre.

Han mener det ikke skal være 100 prosent bompengefinansiert på riksvei 2, og sier det er i tilfelle er helt uakseptabelt.

Andre etappe av E6-utbyggingen mellom Gardermoen og Kolomoen i Stange får 320 millioner kroner i forslaget til statsbudsjett neste år. 280 av disse millionene skal betales med bompenger.

Ødeleggende for næringslivet

Når det gjelder lastebilnæringen, sier Guttorm Tysnes at det til slutt er kundene deres som får regninga.

Bompenger

Regjeringen vil bruke 600 millioner til riksvei 2, men absolutt hele beløpet skal betales med bompenger.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

– Høye bomavgifter vil kunne virke konkurransevridende slik at vi kommer dårligere ut enn andre i Oslo-området, ja, sier Tysnes.

Han mener at bedre veger ikke kan spare dem like mye som de må ut med i bompenger.

Vegsjefen i Oppland, Arild Evensen, tror vi bare må venne oss til bompengene.

– I Oppland er det tre prosjekter som kan starte neste år, forutsatt at det blir ved hjelp av bompenger, sier han.

Bedre å betale per kilometer

Tysnes og lastebilnæringa vil ikke venne seg til det.

– Nå er det opp mot 93 prosent bompengefinansiering, og slik kan vi ikke ha det, sier Guttorm Tysnes.

Han liker forslaget til Oppland fylkeskommune, som mener man bør se på et mer rettferdig system, der bilistene betaler for antall kilometer de kjører ikke avhengig av når vegen blir bygget ut.

Flere saker fra Innlandet