og Dag Kessel
Müller er daglig leder av reiselivsselskapet Euro Marketing.
- God reklame
- Hvis Tromsø skulle få tildelt OL, ville det vært en fantastisk PR-sak for Norge. Et OL i det arktiske området ville skapt svært god reklame, sier Müller.
Han er ikke i tvil om at et Tromsø-OL vil være svært interessant for turister i inn- og utland.
- Fra utlandet ville TV-seerne ha sett minst like fine fjernsynsbilder fra Tromsø som de fikk se fra Lillehammer, sier Müller.
Men realistisk?
Han stiller imidlertid spørsmål ved om det er realistisk at Norge får OL igjen - 20 år etterpå.
Müller peker på at det er svært sjelden i OL-historien at kandidater har sluppet til så kort tid etterpå.
Styringsgruppa for Tromsø-OL i 2014 la idag fram sin rapport. De mener de kan arrangere OL for ti milliarder kroner.
Hvis Norges Olympiske Komite bestemmer seg for å søke på vegne av Norge, må de velge mellom Lillehammer eller Tromsø.
- For billig
Müller er også skeptisk til prisanslagene fra styringsgruppa i Tromsø.
- Ja, dette har de ikke regnet nok på. Vi bygde nye anlegg, infrastruktur og så videre på Lillehammer for 11 milliarder kroner i sin tid. Så da høres det helt fantastisk ut at det skulle klare seg med ti milliarder kroner i Tromsø, sier Müller.
Müller forteller at ideen til OL ble født i skiløypene i slutten av 1970-årene på Lillehammer. Han sa han den gang ville vende interessen mot Norge og den skiopplevelsen de fikk i løypene.
- Utredningen som styringsgruppa for et Lillehammer-OL har lagt fram, er mye mer kjølig nå enn det som var i 1994, sier Müller.