Hopp til innhold

Valget på NRK fenget de unge

Ungt og lokalt var målet med NRKs valgdekning. Tallene viser at NRK har klart å engasjere så vel godt voksne som unge TV-seere. Valgdagen var 2,1 millioner innom NRK, som TV-messig ble klar valgvinner.

NRK-reporter John Inge Johansen intervjuer Bente Lorentzen t v og Elisabeth Sire

Å være over hele landet, vise fram nye ansikter og stemmer har vært viktig for NRKs valgsendinger i år. Her inviterer NRKs John Inge Johansen til oljedebatt mellom Bente Lorentzen t v og Elisabeth Sire fra havna i Svolvær.

Foto: NRK

- Dette er sterke tall for NRK, og viser at vi har lykkes med målsettingen om å gjøre valget på NRK ungt og lokalt. En så kraftig økning i markedsandelene i målgruppa 20-29 for hele valgsatsingen vår viser at vi har klart å engasjere og nå ut med innholdet vårt, sier prosjektleder for valget i NRK, Linn Sandberg Skarstein.

 Linn Sandberg Skarstein

- Tallene viser at vi har lykkes med å gjøre valget på NRK ungt og lokalt, sier NRKs valg-prosjektleder Linn Sandberg Skarstein.

Foto: NRK

Hun er godt fornøyd med oppslutningen om NRKs valgsendinger også på generell basis.

2,1 millioner seeere var innom valgsendingene på NRK1 valgdagen, og i snitt fulgte 612 000 selve Valgnatta-sendingen mellom kl 19.00 og 03.00.

Med en markedsandel på 49 prosent var NRK dermed et klart førstevalg for norske TV-seere valgkvelden.

Vist fram nye ansikter og stemmer

Sandberg Skarstein tror at en av grunnene til at NRK har lykkes så godt med sine valgsendinger, skyldes at fokuset er lagt enda mer mot det lokale.

- Vi har vært ute i landet, vist fram nye ansikter og stemmer og tatt det lokale oppdraget vårt på alvor. At publikum, og særlig de unge liker det de får, er selvfølgelig veldig moro for oss som jobber med dette, sier hun.

Om økt interesse for valget blant de unge faktisk har fått flere til å bruke stemmeretten gjenstår å se. Etter forrige stortingsvalg slo forskere fast at media var en utløsende faktor for at antallet førstegangsvelgere som brukte stemmeretten økte kraftig.

Den avsluttende partilederdebatten fra Fredrikstad fredag og den 24 timer lange valgstafetten på NRK2 fredag til lørdag hadde også god seeroppslutning.

Også partilederdebatten fenget mange unge seere. Her var det en dobling av markedsandelen i målgruppa 20-29 år for sammenlignet med 2011.

Programlederne Ida Nysæter Rasch og Fredrik Solvang

Over 750 000 var innom helgas 24 timers valgstafett hvor NRK-apparatet landet rundt ble mobilisert. Ida Nysæter Rasch og Fredrik Solvang ledet det hele.

Foto: Kjersti Apenæs / NRK

750 000 innom Valgstafetten

758 000 var innom valgstafetten på NRK2 . En 24 timers valgstafett på NRK2, nett og radio med alle NRKs distriktskontor og en rekke andre redaksjoner involvert.

- Tenk at over 750 000 mennesker setter seg ned og skrur på en maratonsending med debatt etter fire uker valgkamp på NRK. Det er helt fantastisk, sier valg-prosjektleder Linn Sandberg Skarstein.