- Dette er sterke tall for NRK, og viser at vi har lykkes med målsettingen om å gjøre valget på NRK ungt og lokalt. En så kraftig økning i markedsandelene i målgruppa 20-29 for hele valgsatsingen vår viser at vi har klart å engasjere og nå ut med innholdet vårt, sier prosjektleder for valget i NRK, Linn Sandberg Skarstein.
Hun er godt fornøyd med oppslutningen om NRKs valgsendinger også på generell basis.
2,1 millioner seeere var innom valgsendingene på NRK1 valgdagen, og i snitt fulgte 612 000 selve Valgnatta-sendingen mellom kl 19.00 og 03.00.
Med en markedsandel på 49 prosent var NRK dermed et klart førstevalg for norske TV-seere valgkvelden.
Vist fram nye ansikter og stemmer
Sandberg Skarstein tror at en av grunnene til at NRK har lykkes så godt med sine valgsendinger, skyldes at fokuset er lagt enda mer mot det lokale.
- Vi har vært ute i landet, vist fram nye ansikter og stemmer og tatt det lokale oppdraget vårt på alvor. At publikum, og særlig de unge liker det de får, er selvfølgelig veldig moro for oss som jobber med dette, sier hun.
Om økt interesse for valget blant de unge faktisk har fått flere til å bruke stemmeretten gjenstår å se. Etter forrige stortingsvalg slo forskere fast at media var en utløsende faktor for at antallet førstegangsvelgere som brukte stemmeretten økte kraftig.
Den avsluttende partilederdebatten fra Fredrikstad fredag og den 24 timer lange valgstafetten på NRK2 fredag til lørdag hadde også god seeroppslutning.
Også partilederdebatten fenget mange unge seere. Her var det en dobling av markedsandelen i målgruppa 20-29 år for sammenlignet med 2011.
750 000 innom Valgstafetten
758 000 var innom valgstafetten på NRK2 . En 24 timers valgstafett på NRK2, nett og radio med alle NRKs distriktskontor og en rekke andre redaksjoner involvert.
- Tenk at over 750 000 mennesker setter seg ned og skrur på en maratonsending med debatt etter fire uker valgkamp på NRK. Det er helt fantastisk, sier valg-prosjektleder Linn Sandberg Skarstein.