NRK Meny
Normal

Unge TV-seere velger NRK

NRK står stadig stødig i det norske TV-landskapet. TV-seeingen totalt faller noe, men unge som ser TV velger gjerne NRK.

Ski-eventyret fortsetter på NRK

Ski-VM og norske gullmedaljer i Falun var en viktig faktor for et godt TV-år for NRK i 2015. Og den siste VM-uka hadde NRKs nett-TV over 1,2 millioner unike brukere.

Foto: Helene Amlie / NRK

Noen dramatiske endringer i Ola Nordmanns TV-vaner var det ikke i 2015. Totalt sank TV-konsumet med ett minutt blant nordmenn over 12 år til et daglig snitt på 173 minutter, viser tallene fra TNS Gallup.

Etter en liten opptur i fjor, sank den totale TV-seeingen igjen i 2015. 50- til 64-åringer ser mer på TV, 12- til 29-åringer mye mindre.

NRK er stadig et førstevalg hos norske TV-seere. I befolkningen 12+ hadde NRK totalt en markedsandel på 40,4 prosent. Dette er en økning på 2,8 prosentpoeng i forhold til 2014, som relativt sett også var et godt NRK-år.

Les også: Så mange ser, surfer og hører

Svarte skyer på TV-himmelen

Medieanalytiker Håkon Lund Sørensen ved NRK Analyse kommer med et lite varsko.

- Ser vi bort fra 2014, må vi tilbake til 2009 for å finne en svakere totalandel for NRK i befolkningen 12 år+, skriver Lund Sørensen i sin årsoppsummering.

Mer NRK-seeing i synkende TV-marked

NRKs økte andeler skyldes at befolkningen brukte mer tid på NRK daglig (fra 65 minutter i 2014 til 70 minutter i 2015) i et marked hvor den totale tiden brukt på TV gikk ned.

Både TV 2-gruppen og Discoverys norske kanaler tapte andeler i befolkningen 12+. MTG økte noe.

P3-programledere under P3aksjonen 2014

Generelt sett ser unge mindre på TV, men ser de først på TV foretrekker de gjerne en NRK-kanal. Her fra P3aksjonen i 2015 som både gikk på radio, nett og tidvis også på fjernsynets NRK3.

Foto: Tom Øverlie

Unge som ser TV – ser på NRK

Mens 50- til 64-åringer generelt ser mer på TV, er det samtidig i denne aldersgruppen NRK taper markedsandeler. Og like paradoksalt motsatt i gruppen 12 til 29 år hvor TV-seingen faller mest, her er det NRKs kanaler som øker mest.

Både NRK1, NRK2 og NRK3/Super økte sine andeler blant seerne under femti år fra 2014 til 2015. Både TV2 og TV Norge hadde nedgang i gruppen under 50.

NRK1 er stadig Norges største TV-kanal. Både i aldersgruppen under og over 50 år.

Ski-VM trekker opp

Totalt hadde NRK1 en markedsandel på 32 prosent, og gikk opp to prosent i fjor. NRK2 og NRK3/Super hadde tilnærmet like markedsandeler i 2015 som i 2014. TV 2 og TVNorge tapte andeler.

Håkon Lund Sørensen trekker fram en betydelig sterkere vårsesong i fjor sammenlignet med 2014 som en grunn for de gode 2015-tallene.

- Ski-VM på NRK i 2015 mot OL på TV 2 i 2014 betyr mye for tallene. I tillegg hadde NRK en meget sterk januar med mye vintersport, nye konsepter, drama og flere faste programmer med solide seertall som la grunnlaget for det gode årsresultatet, sier Lund Sørensen.

I tillegg hadde NRK i fjor en start på høstsesongen som traff spesielt godt hos TV-seerne under 50 år.

Barn ser mindre TV

Blant barn under 12 og over to år gamle gikk TV-seingen noe ned i løpet av fjoråret. Det er spesielt de eldste barna (7-11 år) som ser mindre på tv, fra 97 til 84 daglige minutter.

NRKs mediespiller

NRKs mediespiller blir stadig mer brukt - via mobilen, via en PC eller via TV-en på ulike måter.

Foto: NRK

Bruker mer nett-TV

Utviklingen med at stadig mer av TV-seingen skjer via nettet fortsetter. Både tid brukt og daglig dekning på NRKTV har økt fra 2014 til 2015. Økningen i unike brukere har skjedd både via mobil og TV.

Mer tid brukt på NRKs mediespiller har hovedsakelig skjedd via TV-bruk.

I uke ni, den siste uka av ski-VM, var det over 1,2 millioner unike brukere av NRKs mediespiller.

Og når bruken av mediespilleren øker, øker også antallet som ser TV forskyvd. TV-innholdet er ikke lenger borte når det har fløyet over skjermen, det kan hentes fram når det passer seeren best. En mulighet som også stadig flere benytter seg av.

Se NRKTV: tv.nrk.no

Se: Hjelp til Nett-TV

Se: NRK TV på Apple TV, smart-TV, Playstation og Chromecast