Hopp til innhold

Unge svikter TV-en

TV-seeingen totalt økte i fjor i forhold til foregående år, men ungdom fortsetter å svikte tradisjonell TV-seeing. Størst er nedgangen blant unge mellom 12 og 19 år. "Kvelden før kvelden" var fjorårets mest sette TV-program.

Nadia Hasnaoui og Atle Bjurstrøm inviterer til optimal julestemining i Studio 1! Ribbeansvarlig er mesterkokken Bent Stiansen og unge Sebastian Skauen Johnsen på 14 år. Narvestad hjelper statsminister Erna Solberg
med å pynte til jul. Natos generalsekretær Jens Stoltenberg har meldt sin ankomst, samt Lene Marlin, Jon Andreas Håtun og Janne Formoe som kommer sammen med "Karsten og Petra". Jens Wendelboes storband
lover musikalsk julestemning med Tone Damli, Arve Tellefsen, Adam Douglas, Knut Andreas Sørum, Reidun Sæther og MGPjr-vinner Mathea-Mari for å nevne noen. Grevinnen og hovmesteren kommer ca. kl. 21.00.

"Nytt på nytt" er stadig en seermagnet året sett under ett, men lille julaften ser "alle" "Kvelden før kvelden". Og TV-sport elsker vi - i alle former og på alle kanaler, viser årtallene for TV-tittingen i 2014.

Totalt sett så vi litt mer på TV i fjor enn de foregående årene.

- 2014 var et år med både vinter-OL og fotball-VM som, blant annet, bidro til mye TV-seing, forklarer TNS Gallups Anders Mausethagen.

Første år med TV-pluss siden 2009

TV-seeingen i Norge hadde en topp i 2009. Det året så vi 184 minutter i snitt på TV en vanlig dag. Siden har den gått noen minutter ned hvert år.

I 2013 var gjenomsnittet vi så på TV daglig nede 168 minutter, mens kurven i fjor altså gikk opp igjen. 2014-tallet ble et daglig TV-inntak på 174 minutter.

Folk over 60 er stadig de mest flittige TV-seerne. De ser i snitt 250 minutter hver dag.

Folk under 30 ser mindre og mindre på TV. Størst er nedgangen for unge mellom 12 og 19 år. De så 7,9 prosent mindre på TV i 2014 enn de gjorde i 2013.

NRKs analysesjef Kristian Tolonen tror 2014 var et unntaksår med stigning i TV-seeingen.

- Neste år, med mye mindre sport, kan vi regne med et fall i TV-seeingen blant menn. Jeg tror også utviklingen med at færre unge velger å se på TV vil fortsette, sier Tolonen.

Inntar TV-innholdet mer og mer ulikt

Samtidig tror han andelen TV-seeing utenfor hjemmet, tidsforskjøvet og via de ulike TV-distributørers nettløsninger vil øke. Og nye aktører, som Netflix, hiver seg inn i kampen om TV-seerne.

- Konkurransen om TV-seerne har blitt global. NRK utfordres både nasjonalt av de kommersielle kanalene og av nye internasjonale aktører. NRK hadde sin svakeste markedsandel på 2000-tallet i fjor. Det er en tøff konkurransesituasjon å forholde seg til, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Danker ikke ut førjulskosen

Lille julaften fortsetter det norske folk å benke seg foran TV-en. Få gode råd om ribba og se grevinnen og hovmesteren slik vi har gjort i alle de år.

Hele 1,635 millioner fikk med seg det tradisjonsrike programmet på NRK1 lille julaften i fjor. Verken VM-finale eller OL-stafett klarte å danke ut førjulskosen på TV-toppen.

Markedsandelen var også imponerende 75 prosent. "Kvelden før kvelden" er en del av det norske folks førjulstradisjoner!

Götze

Sport trekker seere på alle kanaler. Både et vinter-OL og fotball-VM var medvirkende til at den totale TV-seeingen gikk opp igjen i fjor etter flere år med nedgang. Her jubler Mario Götze etter å ha scoret seiersmålet for Tyskland i fotball-VM.

Foto: ODD ANDERSEN / Afp

Nytt på nytt stadig en vinner

Nest mest sett i fjor var VM-finalen i fotball mellom Tyskland og Argentina, viser tall fra TNS Gallup . 1,533 millioner fikk med seg den. Markedsandelen var enda høyere for NRK1 da den gikk. Over 80 prosent av TV-seerne fulgte VM-finalen den 13. juli i fjor.

Tredje mest sett var OL-stafetten i langrenn for menn. 1,451 fulgte den på TV 2, men i markedsandel gikk den til topps. Både under den og kvinnestafetten hadde TV 2 en markedsandel på over 90 prosent.

Eurovision Song Contest har også et meget godt grep om TV-seerne. Nær 1,4 millioner eller en markedsandel på 76,8 vitner om stadig stor popularitet for sangkonkurransen.

Idrettsgalla og Tour de Ski samler også nordmenn foran TV-apparatene. Og på fredagene er Nytt på nytt stadig en vinner. Høsten i fjor samlet Nytt på nytt stadig over 1,2 millioner foran TV-apparatene.

Sporten trakk TV 2-seere

Sport var den store publikumstrekkeren for TV 2 i fjor. Håndball-EM var også populært med EM-finalen mellom Norge og Spania med 1,3 millioner seere som topp. Men TV 2 samlet også over millionen både på flere fotballkamper under VM og både under langrenn- og skiskytingsøvelsene under vinter-OL i Sotsji.

Fotball populært på alle kanaler

Fotball var mest sett både på TV Norge, Max og Viasat 4. Rettighetene til de ulike fotballkampene er etter hvert spredt, men fotballelskerne vet å skru over for å få med seg kampene, viser årsrapporten for TV-seeing fra TNS Gallup.

Mobiltelefon

Ungdom ser ikke på TV: Tradisjonell TV-titting synker for alle under 30 år. Størst nedgang blant unge mellom 12 og 19 år.

Foto: Robert F. Bukaty / Ap

Søndag TV-dagen

Søndag er stadig ukas TV-dag. Torsdager var de dårligste TV-dagene med 158 minutter i snitt, men så øker det kraftig gjennom helga.Søndager brukte vi i snitt 206 minutter foran TV-en i fjor.

NRK1 er stadig Norges soleklart største TV-kanal, men mistet seere i fjor. TV 2 økte mest, men også TV Norge hadde et godt år. NRK2 hadde en liten nedgang, mens NRK3/NRK Super ble ofret samme tid av TV-seerne i fjor som året før.

Mer tidsforskyvd

Andelen tidsforsinket TV-seeing øker. Mens 4,2 svarte at de så TV tidsforsinket i 2013, var dette økt til 5,5 prosent i 2014. Begrenser vi tallene til hjem med opptaksboks var andelen på tidsforsinket TV-seeing i fjor 8,2 prosent.

Mest vanlig er det å se programmene tidsforskyvd senere samme kveld. 56 prosent så programmene samme dag som de ble sendt opprinnelig.

Les også: Så mange ser, surfer og hører