Sponsing skal først og fremst knyttes til sendinger fra idrettsarrangement, program som skal sendes til flere land eller arrangement som er av samfunnsmessig interesse eller kulturell betydning i tilknytning til sentrale nasjonale begivenheter.
Politikerne har tidligere gitt NRK anledning til å ta inn inntil 1 prosent av sitt årlige budsjett i sponsorstøtte. I 1999 vedtok imidlertid Odelstinget at NRK nå kan ta inn så mye sponsorinntekter til tv-programmer som ønskelig. Lovforslaget har en klausul om at NRK bare får sponse sportsevenementer og viktige kulturarrangementer som f.eks. Sommerkonserten i Holmenkollen.
Det er viktig for NRKs posisjon som allmennkringkaster at NRK får tilgang på sportsbegivenheter. Og hvis man ikke tillater sponsorplakater fra sponsorene som arrangørene allerede har avtaler med, vil rettighetene til arrangementene bli mye dyrere.
Sponsing er hjemlet i Kringkastingsloven av 4.12.92 og regulert i forskrift om kringkasting, kapittel 3 "Reklame, sponsing, tilsyn" sist revidert 19.12.97.
Disse bestemmelsene følger i hovedtrekk forordninger som er nedfelt i EUs og Europarådets fjernsynskonvensjoner.
Barne- og ungdomsprogram kan ifølge forskriftene ikke sponses av fysiske eller juridiske personer som har til formål å drive næringsvirksomhet. NRK tillater ikke sponsing av nyhetsprogram.
Det er Statens medieforvaltning som fører tilsyn med at kringkastingsselskapene overholder forskriftene.
NRK Aktivum er ansvarlig for inngåelse og oppfølging av avtaler med ulike firmaer, med tanke på sponsorplakater.
Netto sponsorinntekter var i 2002 på 26 millioner.