Hopp til innhold

Servicepris til NRK Lisensavdelinga

De var på bunnen i kundebehandling, men tok grep. Denne uka fikk NRK pris for god kundeservice i konkurranse med en rekke offentlige virksomheter.

NRK Lisensavdelinga har fått pris for sin kundeservice i konkurranse med en rekke offentlige virksomheter.

Slik presenterte NRK Lisensavdelinga arbeidet de har satt i gang for å bedre sin kundeservice på konferansen "Service i sentrum" i Mo i Rana denne uka.

- Vi er veldig stolte av å ha oppnådd et så godt resultat. Dette resultatet gjenspeiler hele Lisensavdelingas innsats det siste året. Et formidabelt serviceløft!, sier gruppeleder Ørjan Klausen.

Fra bunnotering til tredjeplass

En rekke store offentlige kontorer er plassert i Nordland. Statens Innkrevingssentral, NAV servicesenter, Brønnøysundregistrerne og NRKs Lisensavdeling er blant disse.

NRKs Lisensavdeling i Mo i Rana har rundt 100 medarbeidere. De arbeider med innkreving av kringkastingsavgifta fra om lag to millioner husstander hvert år.

I en ekstern undersøkelse som ble gjort høsten 2015 havnet Lisensavdelinga langt nede på lista i kundetilfredshet blant de som deltar i prosjektet "Service i sentrum".

Denne uka gikk konferansen med samme navn av stabelen i Mo i Rana, og de beste på kundeservice ble hedret med priser.

I kåringen av årets kundesenter gikk førsteplassen til Statens Innkrevingssentral, andreplassen til Ticketmaster og tredjeplassen til NRK Lisensavdelinga.

En rekke tiltak satt i gang

- Dette er helt i tråd med handlingsplanen vår. Neste år er målet seier, sier han og peker på den jobben som er blitt gjort og prosessene som er satt i gang.

Klausen forteller at handlingsplanen de har utarbeidet inneholder punkter om å bedre servicen de yter på en rekke områder. Det gjelder oppfølging på telefon, endringer av brevmaler, innføring av chat- og sms-tjenester, endring på nettsider med mere.

Kringkastingsorkestret i telefonen

For mange er kontakten med Lisensavdelinga den eneste kontakten folk har med NRK. Å bidra til et godt NRK-omdømme er derfor et viktig mål for avdelingen i Mo i Rana.

Som en liten detalj i den forbindelse, er å bli møtt med musikk i telefonen spilt av Kringkastingsorkestret et hyggelig lite signal om at nå er man kommet til NRK.

Samarbeider godt på tvers

Ørjan Klausen sier "Service i sentrum" har blitt et felles mål for alle de store offentlige kontorene som finnes på Helgeland.

Statens Innkrevingssentral har kommet spesielt langt, og har fått flere priser for bedre kundeservice. I 2014 vant de Statens klarspråk-pris og året etter fikk de Rana Næringsforenings servicepris.

- Vi har en rekke store offentlige kontorer her i fylket som betjener hele landet. Vi samarbeider godt på tvers og har gått sammen om å se på tiltak for å kunne yte best mulig service. Med nordlendingens "syngende" dialekt og holdninger i bunnen, er vi alle i stand til å yte førsteklasses service når vi tenker gjennom hva vi gjør og hvordan vi gjør det, sier gruppeleder Ørjan Klausen ved NRK Lisensavdelinga.