NRK Meny
Normal

Rekordstor tv-seeing

Aldri før har nordmenn sett så mye på tv som i fjor. Over tre timer satt Kari og Ola Nordmann i snitt foran skjermen, hver dag. Seingen økte mest for dem mellom 20 og 29 år.

Tv-seer
Foto: Ellen Wilhelmsen / NRK

184 minutter daglig tv-seing er ti minutter mer enn i 2008 – som også var et år med rekord. Før det hadde det gått nedover noen år: Fra 166 minutter i 2004 gikk den daglige tv-tittingen ned hver år frem til og med 2007, da vi så på tv i 154 minutter. Deretter gikk det altså oppover igjen til 174 minutter i 2008 og 184 i fjor.

Unge voksne så mer, tenåringer mindre

Målingene skiller mellom ulike aldersgrupper. Fra 2008 til 2009 økte seingen i så å si alle gruppene. For de fleste økte den med fra noen få minutter til ca et kvarter, men blant 20-29-åringene økte seingen med en halvtime. Unntaket er aldersgruppen fra tolv til nitten år, disse tenåringene satt seks minutter mindre foran tv-skjermen i fjor.

- Det er fascinerende å se at økningen fra 2008 fortsatte i fjor. 2009 var et år uten de store sportsbegivenhetene, som vanligvis trekker opp seingen, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

TV-seeing 2008 - 2009

Tabellen viser de ulike kanalenes markedsandeler i 2008 og 2009.


- Sluttføringen av digitaliseringen har gitt oss flere kanaler og dermed større tilbud. Jeg tror også at de store kanalene leverer et bedre tilbud enn før, sier Tolonen. –Aldersgruppen fra 20 til 29 år ser mer drama og underholdning enn andre, og det er dette kanalene leverer mer av.

- Har NRKs omorganisering betydd noe for seerinteressen?

-Det er vanskelig å vite, men jeg liker å tro at NRK-folk har skjønt at det er viktig å stå sammen mot konkurransen utenfra, sier Tolonen. – Jeg tror vi ser et langt mer samkjørt NRK nå, der folk har fokus på publikum og ikke bare på egne programmer.

NRK på topp

NRK1 er fortsatt den største kanalen, selv om markedsandelen gikk ørlite ned i fjor, med 0,5 til 31,9 prosent. NRK2 økte med 0,7 prosentpoeng og har nå en andel på 4,1 prosent. NRK3 hadde en stor relativ økning, fra 1,9 til 3 prosent.

TV2s markedsandel sank fra 25,3 til 22,1 prosent, mens andelen for ”øvrige kanaler” økte fra 24,1 til 27,9 prosent. Tolonen sier at TV2s nedgang skyldes konkurranse:

- Spesielt TV3 og Viasat4 har økt andelen. Disse og andre kommersielle kanaler har satset på drama og underholdning og dermed fått høyere seertall, sier han.

Supert for barn

NRK Super har doblet sin markedsandel i aldersgruppen 2-11 år. I Supers sendetid økte andelen fra 10,7 prosent i 2008 til 22,4 prosent i fjor, og NRKs barnekanal har dermed gått forbi Disney Channel i disse timene. Disney ligger på 21,2 prosent, en nedgang fra 23,8 fra året før.

- Noe av dette skyldes økt distribusjon, men det viktigste er at NRK Super er blitt veldig flinke og leverer gode programmer, sier Tolonen.