Programstatistikk 3_1
Her er du: NRK.no > Informasjon > Programstatistikk Sist oppdatert 10:21
 

TV-meterundersøkelsen

Alle TV-data kommer fra den norske TV-meterundersøkelsen. NRK, TV2, TV Norge og TV3 spleiser på undersøkelsen som driftes av TNS Gallup.

Publisert 03.11.2003 08:45. Oppdatert 05.11.2003 10:31.
1000 husstander i Norge har en boks koblet til tv-apparatet som registrerer når tv-en er påslått og hvilke kanaler som velges.
Formålet med TV-undersøkelsen er å gi et representativt bilde av TV-seingen i norske husstander. Det er 1000 rapporterende husstander med i Panelet. I hver av disse husstandene er det en boks knyttet til TV-apparatet. Boksen registrerer elektronisk når TV-apparater i husstanden slås på og av. I tillegg registrerer den hvilken kanal TV-apparater i huset er innstilt på. Alle i husstanden har også hver sin knapp på fjernkontrollen som de skal trykke på når de slår på TV-apparatet. Det gjør det mulig å registrere hvem i husstanden som ser på TV.

TV-meter dataene sendes inn til TNS Gallup via telefon-nettet og etter hvert også via mobiltelefoner. Dette skjer hver natt. TNS Gallup bruker en metode kalt picture matching for å bestemme hvilken kanal TV-apparatet i husstanden var innstilt på til enhver tid i løpet av det siste døgnet. TV-bildene som er registrert i husstanden blir sammenlignet med TV bilder fra en rekke kanaler registrert i Gallup (såkalte referansedata). TV-dataene fra Panelet blir vektet og bearbeidet før de sendes ut. Det er daglige rapporteringer som gjør at vi allerede dagen etter kan få vite hvor mange seere de ulike kanalene og programmene har hatt det siste døgnet.

Hvordan kan vi vite at TV-meterundersøkelsen gir et representativt bilde av TV-seeing i Norge?

Kvaliteten på TV-meterundersøkelsen er avhengig av to forhold. For det første at en sikrer at Panelet er mest mulig representativt for måleuniverset, som i dette tilfellet er alle private husstander i Norge med minst ett fungerende TV-apparet. For det andre at en innhenter mest mulig korrekt informasjon fra Panelet, og sørger for at data av lav kvalitet blir forkastet.

TNS Gallup benytter en uttrekksprosedyre som sikrer at fordelingen i Panelet samsvarer med fordelingen i populasjonen for de aller fleste egenskaper. Samsvaret skal være spesielt sterkt for egenskaper som har stor betydning for husstandens TV-konsum. De egenskapene som er viktigst for Panelets sammensetning er;

1) antall personer i husstanden
2) høyeste utdanningsnivå
3) husstandens kanaltilgang
4) geografi.

TV-meter dataene blir også vektet etter variabler som sentralitet, antall TV-apparater i husstanden, husstandsinntekt, mottakerutstyr, alder og kjønn.

Dataene må også gi korrekt informasjon. Gode data er blant annet avhengig av at panelmedlemmene bruker utstyret riktig. TNS Gallup har bygget inn automatiske kontroller av Panelmedlemmenes seeratferd i databehandlingssystemet. ”Unormal” TV-seeing blir registrert og rapportert. Forhold som skaper ”blinkende varsellamper” i Gallup er for eksempel null-seing i tre uker på rad, at Panelmedlemmer har høyere TV-seeing enn normalt over en periode eller at TV-apparatet har stått på i over en time uten at noen av husstandens medlemmer har registrert seg som seer via fjernkontrollen. Dersom det viser seg at noen av panelmedlemmene ikke klarer å bruke utstyret riktig, og at bedre opplæring ikke hjelper, blir Panelhustanden skiftet ut. En viss naturlig utskifting skjer også hvert år. Rundt 20 prosent av panelet blir skiftet i løpet av et år. Ingen av husstandene i Panelet kan delta i undersøkelsen i mer enn fem år.

De viktigste målebegrepene for TV:

MARKEDSANDEL: Kanalens/programmets/flatens andel av den totale tiden brukt til TV-seing i et gitt tidsrom.

RATING: Gir antall seere som har sett hele programmet.

RATING i %: Oppgir prosent av befolkningen som har sett hele programmet.

DEKNING: Gir antall seere som har vært innom programmet i minst ett minutt. Måler primært om folk ser på fjernsyn.

SEERTID: Er et mål på hvor lenge folk ser på fjernsyn.



Ny tv-kanal fra NRK

3. september utvider NRK sitt tilbud, bl.a. med en tredje tv-kanal - NRK3. Kanalen formidles i alle digitale fjernsynsnett.

NRK størst på nett

Ifølge TNS Gallups første sammenlignende undersøkelse av bruk av videoinnhold på nettet, er NRK Nett-TV Norges mest populære videotjeneste.

NRK i 2006

I NRKs allmennkringkastarrapport for 2006 kan du lese, sjå og høyre om noko av det NRK har produsert i året som gjekk.

SISTE NYHETER OM NRK

NRKs publikumsservice

Kvart år svarer publikumsservice i NRK på meir enn 75.000 spørsmål frå publikum. Kan vi hjelpe deg?
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no